Türkiye’de e-ticaret istatistikleri son yıllarda satışlarını daha fazla artırmak isteyen ve bu amaçla da E-ticarete yönelim göstermek isteyenlerin, mutlaka incelemesi gereken verilerdir. Dijitalleşen dünyada e-ticaret siteleri insanların büyük oranda hayatını kolaylaştırmakta ve buna bağlı olarak da gün geçtikçe e-ticaret çok daha popüler hale gelmektedir. Özellikle ülkemizde pandemi ile birlikte e-ticaret istatistikleri büyük oranda sıçrama yapmıştır.
Neden E-Ticaret Tercih Ediliyor?
Neden e-ticaret siteleri bu kadar çok tercih ediliyor ve kullanıcıların artık ilk yönelimi e-ticaret siteleridir birlikte inceleyelim. E-ticaretin tercih edilmesinin en önemli nedenleri şöyledir;
- E-ticaret sitelerinde fiziksel mağazalara göre maliyet daha düşük olduğu için ürünlerin fiyatları da çok daha uygundur. Yani aynı ürünü çok daha uygun fiyata satın alma imkânı vardır.
- E-ticarette çok daha fazla ürün çeşitliliği vardır. Ayrıca stoklarda daha fazladır ve fiziksel mağazalarda bulamadığınız ürünleri online da çok rahat bulabilirsiniz.
- Online alışverişlerde doğal olarak tüketiciler daha zahmetsiz alışveriş yapabilir. Yorulmadan ve uğraşmadan, tek tıkla alışveriş yapabilme olanağı vardır.
- E-ticarette bir ürünü satın alırken, daha önce satın almış olan kişilerin yaptıkları yorumlar görüntülenebilir ve böylece ürünlere dair detaylı bilgi alınabilir.
- E-ticarette ürünlerin özelliklerine ve fiyatlarına göre karşılaştırma yapabilme imkânı elde eder. Fiziksel mağazalarda bunu yapmanız oldukça güçtür.
- E-ticaret sitelerinde yine düşük maliyetlerden kaynaklı olarak pek çok indirim ve kampanyalar düzenlenmektedir. Bunları takip eden tüketiciler çok daha uygun fiyatlarla alışveriş yapabilme olanağı elde ediyor.
- E-ticaretin tercih edilmesindeki bir diğer önemli etmen, kuşkusuz her an alışveriş yapabilme olanağı tanımasıdır. Elinizin altında bir internet bağlantısı olduğu sürece internetten alışveriş yapabilirsiniz.
Hem dünya genelinde hem de Türkiye’de e-ticaretin bu kadar tercih edilmesi ve gün geçtikçe büyüme göstermesi yukarıda belirttiğimiz nedenlerden dolayıdır. Hem tüketicilerin hem de satıcıların hayatını büyük oranda kolaylaştırdığı için gün geçtikçe hayatımızda yer almaya devam edecektir.
Türkiye’de E-Ticaret
Türkiye’ de e-ticaret konusunda yapılan araştırmalar gösteriyor ki her 3 kişiden ikisi internetten alışveriş yapıyor. İnternet üzerinden yapılan alışverişlere dair istatistikler ise oldukça ilginç. Geçtiğimiz yıl toplamda 39,3 milyon kişinin internet alışveriş siteleri aracılığı alışveriş yaptığını koyan çalışmalar, bu rakamın giderek yükseliş gösterdiğine değiniyor. Dolayısı ile Pazar payında büyük bir dilime sahip olan e-ticaret sitelerinin iş hacmi de olası değerlere oranla büyük bir artış gösterdi. İnsanlar gelir elde etmek için e-ticaret sayfaları açmaya başladı. Ayrıca hali hazırda ticaretle uğraşan kişilerde satışlarını internetten yapmaya başladı.
Bu noktada bir hususun altı çizilmelidir. E-ticaret istatistikleri veya bu alana olan eğilimi; Covid-19’dan önce ve sonra olmak üzere bu verileri ayrı değerlendirmekte fayda olacaktır. Belirttiğimiz gibi; bu süreçten önce hiç e-ticaret platformu kullanmamış kişiler de bu alana yönelmiş ve bu platformların verimliliğini ilk defa keşfeden birçok kişi, karantina süreçlerinden sonra da bu yöntemi kullanacağını belirtmiştir.
Ayrıca e-ticaretin anlık market alışverişi boyutuna ulaşmış olması, gelecekte bu etkinliğin zaten bir rutine dönüşeceğinin de sinyallerini vermektedir. Batıdaki e-ticaret kullanım oranlarının ülkemizde de ortaya çıkması kuvvetle muhtemel olarak değerlendirilmektedir ki, bu oralar fiziksel mağazaları, online alışverişin gerisine iteklemektedir.
E-Ticaret Sitelerinin Kullanım Oranı
Dünyada dijital satış (e-ticaret) amacı ile kullanılan e-ticaret siteleri ortalama %64’ lük bir büyüme oranına sahiptir. Ülkemizde bu oran 2019 yılı verileri ele alındığında %39 kadardır ve toplam hacim 83 milyar liradır. E-ticaret sitelerinden yapılan alışveriş çeşitlerinin ilk sırasında ise giyim kategorisi geliyor. Sonrasında ise sırlama; tatil-seyahat, elektronik olarak devam ediyor. E-ticaret sitelerine yönelik yapılan bir istatistik çalışma ise; alışveriş yapan kişilerin cinsiyetine dayalı yapılan bir çalışmadır. İnternetten alışveriş yapan kişilerin, alışveriş alışkanlıkları da ikinci sırada yer alan çalışma konusudur. E-ticaret sitelerini tercih edenler arasında ilk sırayı kadınlar, ikinci sırayı ise erkekler alıyor. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki; e-ticareti tercih edenlerin yaş ortalaması 20 ile 45 arasında değişiyor. Alışveriş yapmayı seven kadınların ve genç yaş grubunun özellikle ihtiyaçlarını e-ticaret sayfaları üzerinden karşılaması, bu pazarın büyümesine oldukça büyük bir destek sağlamıştır.
E-Ticaret Sitelerinin Ziyaretçi Potansiyeli
Kişiler alışveriş yapmak istemenin yanı sıra; fiyat karşılaştırması yapmak amacı ile de bu siteleri ziyaret ediyor. E-mağazaları gezerek kısa sürede alışverişini tamamlayan kullanıcılar, ayrıca birçok markanın yeni çıkan ürünlerini ya da gelecek sezon ürünlerini önceden keşfetme imkanına sahip oluyorlar. E-ticaret sayfalarının bu kadar popüler olmasının ve ziyaretçi oranın yüksek olmasının bir nedeni de çalışma hayatında tüm günlerini harcayan kişilerin alışveriş yapmaya vakit bulamamasıdır. Mağazaları ziyaret etmek yerine, almak istedikleri ürünleri internetten inceleyen kullanıcılar e-ticaret sayfalarının güvenli alışveriş özelliğinden de yararlanarak alışverişlerini gerçekleştiriyor.
E-Ticaret Sitelerinin Gelişimi
E-ticaret ve dijital pazarlama aynı oranda gelişme gösteren faktörlerdir. Dijital pazarın hedef kitleye ulaşması, e-ticaret sayfalarının da ziyaret edilme oranlarını arttırmaktadır. Dolayısı ile insanlar internetten alışveriş yapmanın kolaylığını, mağazayı ziyaret etmekten çok daha mantıklı buluyor. Bu durumda tamamen gelecekte bu pazarın alışveriş alışkanlıklarımıza yer edineceği anlamına geliyor. Çalışan kadınların, genç yaş grubunun ve erkeklerin farklı ihtiyaçlarını karşılamak için kullandığı e-ticaret sayfaları; geçen yıl gösterdiği büyüme oranını bu yıl ikiye katlayacak gibi görünüyor. 2016 yılında göstermiş olduğu büyüme oranı; %24 olan e-ticaret sayfalarının, 2019’ da ki büyüme oranı ise; %64’lerde. Elbette bu veri 2020-2021 arasını kapsamıyor. Pandemi süreci ele alındığında çok daha marjinal bir rakamın ortaya çıkması muhtemel görünüyor.
E-Ticaret İstatistiklerine Göre Alışveriş Alışkanlıkları
E-ticaret sayfalarına ilişkin yapılan çalışmalar gösteriyor ki, Türkiye internetten yapılan alışverişlere oldukça yoğun bir ilgi gösteriyor. Yaşam şartları, zaman yetersizliği ya da tamamen özel nedenlerden dolayı, insanlar ihtiyaçlarına yönelik alışverişlerini ya da özel günler için almak istedikleri hediyeleri internet aracılığı ile satın alıyor. Birçok markaya aynı anda ulaşabildiğiniz e-ticaret siteleri sayesinde ayrıca istediğiniz fiyat aralığında da alışverişinizi yapabiliyorsunuz. Dolayısı ile de kullanıcılar kendilerine sunulan bu kolaylıkları tercih ederek, internetten alışveriş yapmaya daha eğilimli oluyorlar.
E ticaret verilerine göre ortaya çıkan alışveriş alışkanlıkları ise, kadınların belirli aralıklarla gıda, giyim, kozmetik ve dekorasyon gibi kategorilerde harcama yaptığını gösteriyor. Aynı araştırmanın ortaya koyduğu bir diğer sonuç ise, özel günlerde erkeklerin e-ticaret sitelerini tercih etme oranlarındaki artıştır. Aradığınız her şeyi kendi özel kriterlerinize göre kısa sürede bulabildiğiniz e-ticaret sayfaları önümüzdeki yıllarda da büyük bir gelişme gösterecektir. Hem yatırımcılar hem de alışveriş severlerin bu sayede kar elde ettiği ise göz ardı edilmemesi gereken bir husustur. E-ticaret sayfalarının zaman zaman ortaya koyduğu kampanalarda, alışveriş oranlarına ait olan verileri etkileyen faktörler arasında yer almaktadır.
Sıkça Sorulan Sorular
Türkiye e-ticarette kaçıncı sırada?
Türkiye e-ticaret istatistikleri incelendiğinde 160 ülke arasında gerek lojistik sistemi gerekse hacmi ile 40. sırada yer alır.
Ticaretin yüzde kaçı e-ticaret?
Her ne kadar günümüzde e-ticaret daha fazla yapılıyor gibi görünse de aslında yapılan incelemelerde e-ticaret oranının, genele göre %17,6 oranındadır.