Sosyal Medya da Tıklama Tuzağı

  • Sosyal Medya Tıklama Tuzağı, Tıklama Tuzağı haberler için en vahim olan kısım bazılarının güvenilir bile olmamasıdır.
  • Bir yerlerde derlenmiştir ve doğruluğundan çok, ilgi çekiciliği yüzünden eklenmiştir, yayınlaması kolaydır .
  • Bir anda milyonlara ulaşmaktadır. Bunu yaparken en büyük destekçilerinden biri de elbette ki sosyal medya hesaplarıdır.
  • Kullanıcı sayısındaki artışlar sosyal medyayı yeni bir reklam ve pazarlama sektörü haline getirmiştir. Günümüzde kişisel hesapların yanı sıra, her kurum ya da kuruluşun, markanın, gazete ve tv kanalının aktif bir sosyal medya hesabı bulunmaktadır.

Bununla beraber sadece sosyal medya üzerinden çalışan yeni işletmeler de ortaya çıkmış, sosyal medya başlı başına bir iş sahası haline gelmiştir. Sosyal medya hesaplarının sahipleri ya da yöneticileri, sosyal medyanın daha fazla kullanıcıya ulaşma avantajından yararlanarak, duyurularını ve tanıtımlarını o hesaplar üzerinden yapıp ayrıntılı bilgi için kendi resmi sitelerine yönlendirmektedirler.

Gazete, dergi ya da haber siteleri, sosyal medyanın bu gücünü kullanarak ziyaretçi çekmek istiyorlarsa paylaştıkları haber başlıklarını doğru seçme, haberi, ziyaretçinin ilgisini çekecek, bağlantıyı tıklamaya yönlendirecek şekilde hazırlamak zorundadırlar.

Çünkü bir kullanıcının sosyal medyada takipçisi olduğu haber sitesinin paylaşımından yola çıkarak siteye girmesi için haberin başlığını dikkat çekici bulması gerekmektedir. Özellikle karakter sınırlamaları göz önünde bulundurulduğunda orada paylaşılan genelde sadece haberin başlığıdır.

Siteye giren ziyaretçiyi daha uzun tutmak için de sayfanın geri kalanında verilen diğer haber başlıkları da aynı sebepten ilgi çekici olmalıdır çünkü haberin kullanıcı tarafından sayfada görülen kısmı yine başlığıdır.

Sosyal medya hesaplarından haberin başlığını paylaşıp geri kalanını okumaları için sitelerine yönlendirmek, bir şekilde siteye giren ziyaretçiyi okudukları haberlere benzer ya da dikkat çekici başka haberlerin başlıklarını yanında göstererek onlara tıklamalarını sağlayarak daha uzun süre içerde tutmak, haber sitelerinin genel bir ziyaretçi çekme stratejisi olsa da burada asıl iş yapan haber başlığının kalitesidir ama haber başlıklarının tıklanması için çekici hale getirirken içerikten uzaklaşılmamalıdır.

YouTube İçeriklerinde Tıklama Tuzağı

YouTube’da ilk video 23 Nisan 2005 tarihinde, platformun kurucularından Jawed Karim’in kendi hesabından paylaştığı, San Diego Hayvanat Bahçesi’nde çekilen ‘Me at the zoo’ isimli 19 saniyelik videosudur . Bu video Aralık 2018 itibariyle 58 milyondan fazla kişi tarafından görüntülenmiş ve 1 milyondan fazla yorum almıştır.

Geçen 13 yıllık süreçte YouTube sadece bir video paylaşım sitesi olmanın ötesine geçmiştir. Kasım 2006’da Google tarafından satın alındığında önce dünyanın en büyük arama motorlarından biri olmuş, ardından da milyonlarca kullanıcısı olan bir sosyal ağ platformu haline gelmiştir.

USA Today’ın 16 Temmuz 2016’da yayınladığı habere göre kurucular yaptığı açıklamada “Her gün 65.000’ten fazla yeni video yüklendiğini ve 100 milyondan fazla video izlendiğini duyurdu.” .

Tarihler Mayıs 2010’u gösterdiğinde ise YouTube, online video içerik üreten tüm siteler içinde %43’lük bir paya ulaştı ve toplamda elde ettiği görüntülenme sayısı da 14 milyarı geçti .

Ekonomi dergisi Forbes, son birkaç yılda yaptığı gibi bu yıl da, aralık ayında YouTube’nin 2018’de en çok kazanan abonelerini açıkladı. Bu listenin ilk sırasında yer alan ismin geliri 22 milyon $.

YouTube kanallarının elde ettikleri yıllık gelir, abone sayılarıyla orantılı olmak zorunda değildir. Bu kazanç videoların izlenme sayısı ile YouTube’den aldıkları ücret ve edindikleri reklam gelirine göre belirlenmektedir.

YouTube ‘da kazancın çok büyük bir bölümü reklam gelirlerinden elde edilmektedir. Reklamın sayısı ve o reklamlardan alacakları kazanç da kanallarının ortalama izlenme sayısına göre belirleneceği için geldiğimiz nokta yine Tıklama Tuzağı (Clickbait) olmaktadır.

YouTube kanal sahipleri, videolarının izlenme sayılarını artırmak için sık sık Tıklama Tuzağı’na başvurmaktadır. Bunu bazen video içeriğiyle ilgisiz video başlığı kullanarak.

Bazen thumbnail denilen ve video tıklanmadığı sürece YouTube sayfasında onu temsil etmesi için bırakılan resmi yine video içeriğinden çok farklı bir konuda, ilgi çekecek şekilde seçerek. Bazen de videonun açıklama kısmında farklı konulardaki aramaların sonuçlarında çıkacak şekilde cümleler kurarak gerçekleştirmektedirler.

Sosyal Medya da Tıklama Tuzağı

Her üç ihtimalde de ziyaretçi, istediğinden ve amaçladığından farklı bir videoyu izlemeye yönlendirilmiş olur.

YouTube gelir ve popülarite sıralamaları genellikle videonun görüntülenme sayılarına göre yapılmaktadır. Ziyaretçilerin, bir videonun Tıklama Tuzağı olup olmadığını o videoyu izlemeye başlamadan önce öğrenmesi mümkün değildir.

Sosyal Medya da Tıklama Tuzağı’na başvuranların ve bu şekilde yapılan haberlerin, sosyal medya ve video paylaşımlarının eleştirildiği, eleştiriye maruz kalanların ise bunu kesin dille yalanladığı düşünüldüğünde etik bir kavram olmadığı taraflarca zaten kabul edilmiştir.

Bir yorum bırakın