Kişisel marka, bir kişinin belli bir yerde, pazarda veya endüstride, yeteneklerine, başarılarına, yeterliliklerine ve eylemlerine göre bıraktığı izlenimin bütününü ifade eder. Bireyi farklı gösteren yanları, ön planda yer almasını sağlayan unsurları, kişiler arasındaki etkileşimi, başkalarının ne düşündüğü, yani profesyonel kimlik ile ilgili algı ve düşüncelerin tümünü ifade etmektedir.
Kişisel marka, insanların hakkınızda ne söylediği ile ilgilenir. Kişisel marka bir amaç ise, kişisel markalaşma bu amaca ulaşmak için kullanılan süreçlerin tümünü ifade eder. Kişisel markalaşma, bu sürece verilen addır. Genelde yapılan hata, markanın özüne markalaşmanın kendisine verilen önem kadar önem verilmemesidir. Bu, kişisel markanız için olumsuz bir durumdur ve kişisel markanızı zedeler.
Kişisel Markalaşma Neden Önemlidir?
Günden güne büyüyen, rekabet ortamının kızıştığı iş ortamında çok çalışmak yeterli olmamaktadır. Bu nedenle kalıcı bir başarı, kurumunuzu, pozisyonunuzu ve kendinizi markalaştırmaktan geçmektedir. Kişisel marka değeri bulunduğunuz pozisyonda zorlu rekabet koşullarından sıyrılarak kalıcı olmanızı sağlamaktadır. Bu nedenle kişisel markalaşmanın bir önemi burada karşımıza çıkmaktadır.
Geçmişte tek bir firmada uzun seneler boyunca çalışmak istikrarın bir göstergesiydi. Şimdi ise kişisel gelişim programlarında olmak, sertifika sahibi olmak, iş değiştirmek istikrarın bir göstergesi olarak yorumlanmaktadır. Bunun yanında birçok kurumda deneyim edinmek, kurumsal bazda kültür çeşitliliği gelişim sürecinde olumlu şeyler olarak algılanmaktadır. Günümüzde kendinizi ne kadar geliştirirseniz geliştirin, başarı kişisel markalaşma sayesinde gelmektedir. Peki, kişisel marka değeri nasıl oluşturulur?
Kişisel marka değerini oluşturmak için öncelikle zayıf yanlarınızı ve güçlü yanlarınızı bilmeniz gerekmektedir. Bu durum sizi bir adım öne taşıyacaktır. Güçlü olduğunuz yanlara odaklanırsanız başarı da bu odaklanma ile beraberinde rahatlıkla gelecektir. Belli anahtar kelimelere odaklanmak da sizi başarıya götürür. Anahtar kelimeler ise sizi farklı yapan, başka kişilerden ayıran noktalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Kendiniz olarak aslında en güçlü kişisel markayı yaratmış olursunuz. Bu nedenle kendinize bir rol model belirleyerek onun peşinden gitmek size bir özgünlük kazandırmayacaktır. Bu durum, tekrara düşmenize neden olarak muadilleriniz ile aynı rafta yer almanızı sağlayacaktır.
Kişisel marka tanımı uzmanlar tarafından şu şekilde tanımlanmaktadır. Kişinin tavrı ile ilgili dışarıya iletmiş olduğu mesaj, aynı işi yapan diğer kişilere göre fark katan, kişinin pozisyonuna katmış olduğu değerlere dayalı bir kimlik olarak tanımlanmaktadır. Bu nedenle atılacak en doğru ikinci adım, zihinsel bir revizyon sürecine girmek olacaktır. Bu revizeler size farklı bakış açıları kazandıracaktır. Bu şekilde yaratmış olduğunuz markaya ait olan algılar hedeflediğiniz şekilde gerçekleşecektir. Markanızın en önemli unsuru, markanın dışarıdan nasıl algılandığıdır.
Son aşamada ölçme değerlendirme yapmak ve etkinliklerinizi geliştirmek gibi adımlar gösterilebilir. Ölçme değerlendirme yaparak sizi başarıya ulaştıran unsuru rahatlıkla bulabilirsiniz. Bu şekilde kişisel markalaşma yolunda daha etkili adımlar atmış olursunuz.
Kişisel Markalaşmanın Avantajları Nelerdir?
- Kişisel marka sahibi olmak sizi diğer rakiplerinizden ayıracaktır.
- Kişisel markalaşma sayesinde güçlü yönlerinizi bilir, buna göre davranırsınız.
- Kişisel markalaşma sayesinde sektörünüzde vazgeçilmez olabilirsiniz.
- Kişisel markalaşma size özgürlük katacaktır.
- Stratejik egzersiz yaptırır. Bu sayede rekabet avantajı elde edebilirsiniz.
- En önemli avantaj olarak kişisel markalaşma sizi farklı kılar ve başarıya giden yolda atılacak en önemli ve en büyük adımdır.
Kişisel Markalaşma İçin 10 Önemli İpucu
1) Kendini Tanı
Kişisel markanın etkili olması için orijinal ve gerçek olmaya bağlıdır. Kendi yeteneklerinizi bilerek, elinizden gelenin en iyisini yaparak ve en önemlisi kendiniz olarak bu işe adım atabilirsiniz. Başka birini taklit etmek size başarıyı getirmeyecektir. Unutmayın, gerçekler er ya da geç ortaya çıkar ve kendinizi asla saklayamazsınız.
2) Hedefini Belirle
Kişisel markalaşma alanında kendinizi kurumsal bir marka gibi düşünmeniz gerekmektedir. Bir uzmanlık konusu seçin. İleride kendinizi nerede ve nasıl görüyorsunuz? Bunu belirleyin. Hedefi belirlemek, başarılacak yolda atılacak en önemli adımlardan birisidir.
3) Hedef Kitleni Tanı
Hizmet vereceğiniz ya da verdiğiniz kişileri iyi tanımak durumundasınız. Böylece rakiplerinizle kendinizi kıyaslayarak bir adım öne geçebilirsiniz. Açık bir şekilde hedef kitlenizi tanımlayarak kendinizi pozitif anlamda ayırabilirsiniz.
4) Net Bir Mesaj Verin
Eğer herkesi memnun etmeye çalışıyorsanız, sonuç hiç kimseyi memnun edememek olacaktır. Vermek istediğiniz mesaj kısa ve öz bir şekilde net olmalıdır. Bu durum itici olsa bile mesajınıza sadık kalmak zorundasınız.
5) Alan Adını Hemen Satın Alın
Adınız ve soyadınızın bulundu bir domain satın alın. Öncelikle kontrol edin, satın alınmamışsa vakit kaybetmeden bu işlemi gerçekleştirin.
6) Logonu ve Marka Rengini Belirle
Logo tasarımı da çok önemli bir konudur. Sizi ifade edecek, yaptığınız işi tanımlayacak bir logo yapmak durumundasınız. Ayrıca renklerin ne anlama geldiğini bilmeniz, logo tasarımı konusunda size yardımcı olabilir.
7) Sitenin İçeriğine Karar Verin
Her ne kadar çok bilgi paylaşmak isteseniz de bunları sistematik ve düzenli bir şekilde gerçekleştirin. Her yaşa hitap etmeli, sade ve anlaşılır bir içerik yapısına sahip olunmalıdır. Sitenizde mutlaka özgeçmişiniz, becerileriniz, yaptığınız işler yer almalıdır.
8) Sosyal Medya Planlı Olmalı
Sosyal medyayı mutlaka kullanın ama bunu planlı bir şekilde, hedef kitleniz ile etkileşim içerisinde olarak gerçekleştirin.
9) Ölçümleme Yapın
İşler yolunda gidiyor gibi görünse de verileri inceleyerek bundan emin olabilirsiniz. Bu sayede farklı stratejiler geliştirebilirsiniz.
10) Destek Almalısın
Kişisel markalaşma her ne kadar bireysel bir iş gibi görünse de dışarıdan mutlaka destek almalısınız. Böylelikle farklı bir bakış açısına sahip olabilirsiniz.
Kişisel Marka Danışmanlığı Hizmetleri Nelerdir?
Özetle kişisel marka danışmanlığı, iş ve yaşam hakkında profesyonel olmuş kişilerin kişisel markalarını ortaya çıkaran, değerleri en uygun hale getirerek rekabette avantaj elde etmelerini sağlayan, işleri büyüten, süreli veya sürekli bir danışmanlık, koçluk hizmetidir. Bu amaçlarla birlikte kişisel danışmanlık hizmetleri şu şekilde listelenebilir.
- Profesyonel amaçlar ve kişisel beklentiler açığa çıkarılmaktadır.
- İş becerileri, yetenekler ve kişisel ifade zekâsı analizler yapılmaktadır.
- Kişisel tanımlama fırsatları, iş geliştirme ve networking değerlendirilmektedir.
- Ticari marka ve kişisel markaların etkileşim modelleri tasarlanmaktadır.
- Hedef kitleler ve onları etkileme yöntemleri belirlenmektedir.
- Çevrimdışı ve çevrimiçi kimlikler oluşturulur.
- İletişim dilleri oluşturulur.
- Pazarlama alanında kişiselleştirilmiş stratejiler belirlenir, denetlenir ve uygulanır.
Kişisel marka danışmanlığı hizmetleri bu şekildedir. Bu hizmetlerden maksimum fayda sağlamak için size verilen tavsiyeleri ve önergeleri mutlaka uygulamanız gerekmektedir. Unutmayın, kişisel markalaşma, sizi başarıya götürecek bir adımdır. Bu sayede rakiplerinizden pozitif bir şekilde ayrılabilirsiniz.