Googlebot Nedir? Sitenize Nasıl Gelir?

SEO çalışması yapan herkesin Googlebotları hakkında yeterince bilgi sahibi olması gerekir. Daha önemlisi bu çalışmaları yapan herkesin bu botlar gibi düşünmesi gerektiğini de bilmesi gerekir.

O halde Googlebot nedir? Nasıl çağrılır? Ne işe yarar? Tüm bu soruların yanıtları yazı detayında.

Googlebot Nedir?

Googlebot,  aynı zamanda örümcek ya da robot da denen ve Google tarafından tasarlanan bir web gezginidir. Web sayfalarına erişim sağlamak ve sıralama kriterlerinin sinyalini göndermek için web sayfalarına gönderilir. Yani sitemizden bir nevi verileri kazır ve toplanan bilgiler arama sıralamalarını güncellemek için dizine gönderilir.

Dizinler bu bilgiler doğrultusunda güncellenir. Google dizini, sayfaların sıralandığı yerdir. Web sayfalarınızın arama sonuçlarında bulunabilir olması için, Google bot tarafından görülebilir ve erişilebilir olmaları gerekir.

Web sitelerinizin dizinde olup olmadığını anlamak için sitenizin domain adının önüne “site: alanadi.com” koyarak Google’da aratabilirsiniz. Bu şekilde sitenizin hangi sayfalarınız dizininde bulunmakta ise sonuç sayfasında görebilirsiniz.

Her arama motorunun kendine has veri toplayıcı örümcekleri vardır. Diğer arama motorlarının bu robotlarına verdikleri isim örnekleri aşağıdaki gibidir;

  • Bing – Bingbot
  • Yahoo – Slurp Bot
  • Amazon Alexa – Alexa Crawler
  • DuckDuct – DuckDuckbot

Google Bot Nasıl Çağrılır? Siteye Googlebot Çağırma

Google arama motorunun sitenizi taramasını sağlamanın en kolay ve en hızlı yolu Google Search Console üzerinde yeni bir mülk oluşturmak ve site haritanızı dizine göndermektir.

Ayrıca Google, sayfalarınızı diğer web sitelerinden alınan bağlantılar aracılığıyla da keşfedebilir.

Googlebot sitenizi kullanıcı gibi görmeye çalışır. Web sitenizin ngörünürlüğünü test etmek ve yeni yayınladığınız sayfalarınızın indexlenmesi için ise Google Search Console üzerinde URL denetimi aracını kullanmanız yeterli olacaktır.

Haber sayfaları sürekli güncellendiği için bu örümcekler haber sitelerinden hiç ayrılmazlar. Ne kadar çok içerik eklerseniz sayfanızın indekslenmesi de o kadar sıklaşacaktır.

Googlebotları Olmadan SEO Çalışması Yapılır Mı?

Web sitelerinin arama motorları için mi yoksa kullanıcı için mi optimize edilmesi gerekir? Bu konu SEO çalışması yapanlar arasında sürekli tartışmalara neden olmuştur. Peki web siteleri tasarlarken kimi memnun etmeliyiz? Googlebotu mu yoksa kullanıcıyı mı memnun etmeliyiz? Bunun cevabı her ikisini de memnun etmeniz yönünde olacaktır.

Kullanıcı deneyimini iyileştirmek için optimize çalışmaları yaparken aynı zamanda teknik SEO’muzu da iyileştirerek botların sayfalarımızı sağlıklı bir şekilde taramasını ve okumasını sağlamalıyız. Tabiki en iyi kullanıcı deneyimini oluşturmak için optimizasyon yapmalıyız.

Google son yıllarda kullanıcı deneyimini ön planda tutan güncellemeler yaptığı için sayfalarınızda yapacağınız teknik çalışmalar aslında kullanıcı deneyimine yönelik çalışmalar olacaktır.

Googlebot İçin Hangi Teknik Çalışmaları Yapmalıyız?

SEO’nuzu iyileştirecek ve Google robotları ile aramızı iyi tutacak optimizasyon çalışmalarını sizlerle madde madde paylaştım.

1.Robot.txt Dosyası

Robot.txt, veri kazıyıcılarının web sitemizde ilk aradığı ve sitemizin kök dizinine eklenen bir metin dosyasıdır. Bu metin dosyası içerisinde arama motorları tarafından taranmasını istediğimiz sayfalar bulunmaktadır. Robot.txt dosyasına indekslenmesini istemediğimiz her sayfayı ekleyebiliriz.

Robot.txt dosyasını oluştururken çok dikkat etmeli ve arama motorlarının hangi sayfalarımızı indekslemesini engelleyeceğinize iyi karar vermelisiniz. Tüm sitenizde Google bot, robot.txt dosyası tarafından engellendi ise bunun sonuçlarını düzeltmek haftalarınızı alabilir.

2.Site Haritaları

Site haritaları arama motorlarının içeriklerimizi bulması için en etkili yöntemdir. Aynı zamanda da bir sıralama kriteridir.

Bu nedenle site haritalarınızı Google Search Console’a göndermeyi, bunu yaparken de gereksiz sayfaları site haritalarından çıkarmayı unutmayın.

3.Yinelenen İçerikler

Web sitenizde yinelenen içerikler mevcutsa bunları birleştirerek Googlebotlarının işini kolaylaştırmalıyız.

4.Site Hızı

Site açılış hızı, öncelikle mobil cihazlar için önemli sıralama kriterlerinden biridir. Sitenizin açılış hızı çok düşükse, sıralamanız da Googlebot tarafından düşürülebilir.

5.Başlıklar ve Meta Açıklamaları

Başlık ve meta açıklamalarının iyi optimize edilmesi arama sonuçlarında daha yüksek sıralamalara ve TO’ya (Tıklanma Oranı) etki eder. Googlebot başlık ve meta açıklamayı okuduğu için bu konu da dikkat edilmesi gereken başlıklar arasındadır.

Bunun için sizlere birkaç tavsiyede bulunacağım:

  • Googlebot başlıklar ya da açıklamalarda kullanılan (-) kısa çizgileri ya da ( | ) dik çizgileri umursamaz. Bunun için özel çaba sarf etmenize gerek yoktur.
  • Markanızın ismini anasayfanıza, meta açıklamalarına, hakkımda ve iletişim sayfalarına eklemeyi unutmayınız.
  • Meta açıklama uzunluğunu çok zorlamayın. Meta açıklamalarınızı 150-160 karakter arasında tutmalısınız.

6.Kırık Linkler

Web sitenizin Google bot tarafından sağlıklı şekilde taranması için kırık ve bozuk linklerinizi düzeltmelisiniz.

7.Görseller

Resimleri optimize etmeniz SEO açısından olması gereken bir çalışmadır. Resimlerinizi optimize etme konusunda sizlere bir kaç tavsiyede bulunacağım.

  • Resim dosyası adı:  Resim dosya isimlerini yazarken resmin ne ilgili olduğunu anlatan kelimeler kullanın. Bunu yaparken kelimeler arasına boşluk bırakmayın ve türkçe karakterler kullanmayın.
  • Alt açıklama: Resimlerde kullanacağınız alt açıklamalar Google tarafından resmin ne ile ilgili olduğunu anlamasını sağlar. Bu nedenle resimlerinizde alt açıklama kullanmaktan kaçınmayın.

8.URL Yapısı

Sayfalarıızda kullandığınız URL yapılarının sade ve akıcı olması safyamızın alaka düzeyi ve sağlıklı taranması ile ilgili Google’a yardımcı olur. Bu nedenle sayfalarımızın URL yapıları kısa ve öz olmalı. Aşağıda bunun için sizlerle olması gereken URL yapısı örneğini paylaştım.

Örnek URL : https//:siteadi.com/yazi-ismi (ya da konusu)

Bir yorum bırakın