E-Ticaret SEO, elektronik ticaret yani internet ortamında alışveriş imkanı sunan firmaların web sayfalarının organik aramalarda iyi konumlarda yer almaları ve satışlarının artması amacıyla yapılan optimizasyon çalışmalarına verilen isimdir. Kısacası normal web sitelerine uygulanan SEO çalışmalarının e-ticaret sitelerine uygulanmasına e-ticaret SEO denir.
E-ticaret SEO çalışması normal siteler için uygulanan arama motoru optimizasyon çalışmalarına göre daha biraz daha meşakkatli bir iştir. Ayrıca optimizasyon süreci de normal web sitelerinde göre daha uzun sürer.
Sektörde bulunan rakipleriniz arasında hangi firma daha çok güven veriyorsa müşteri alışveriş hakkını o firmadan yana kullanacaktır. Müşterilerinize güven vermenin birçok kriteri bulunmaktadır. Hızlı bir web sitesinden tutun da kargolama aşamasına kadar olan süreçler iyi planlanmış bir organizasyon içerisinde uyumla yürütülmelidir.
Normal web sitelerinden farklı olarak e-ticaret sitelerine uygulanacak SEO çalışmalarında dijital pazarlamayı aktif olarak kullanmanız gelir artışınıza büyük fayda sağlayacaktır.
E-ticaret denince akla genelde amazon, hepsiburada, N11 gibi siteler geliyor olsa da uygun pazarlama stratejileriyle, küçük-orta ölçekli e-ticaret siteleri de bu pastadan payını fazlasıyla alabilir.
Bu işletmeler için ise devreye e-ticaret siteleri için SEO devreye giriyor. Bu çalışmalar online mağazanızın bulunabilirliğini geliştirmek için çok önemli.
E-Ticaret SEO
İşte web trafiğinizi artırmanıza ve daha fazla satış oluşturmanıza yardımcı olacak etkili 20 E-ticaret SEO çalışması.
Site Yapısı
Site yapısı, ziyaretçiler için kolayca erişilebilir hale getirilmelidir. Önemli sayfaları ana sayfadan en çok üç tıklama uzakta tutun.
İdeal site yapısı şöyle olmalıdır:
Ana Sayfa> Kategoriler> Alt Kategoriler> Ürünler
Ürün yelpazesi daha küçük sitelere alt kategori eklemekten kaçınmakta fayda vardır. Her ürünün yalnızca bir kategoriye veya alt kategoriye ait olduğundan emin olun.
Benzer şekilde, URL yapınız da net ve tutarlı olmalıdır.
- Kaliteli URL Yapısı: www.alanadi.com/marka/kategori/ürün-adı
- İstenmeyen URL Yapısı: www.alanadi.com/marka/nsalkjdhsfha_?
Örneğin, bir Nıke erkek air-3 ayakkabı satışı yapıyorsanız, URL şu şekilde olmalıdır:
www.alanadi.com/nıke/erkek/air-3
veya
www.example.com/erkek/nıke-air-3
Ancak, URL uzunluğunu 160 karakterin altında tutmaya çalışın.
E-Ticaret siteleri url yapısı nasıl olmalı?
E-ticaret sitelerinde en çok karşılaşılan sorunlardan birisi de URL yapısıdır. URL’lerinin yapısı oldukça dağınık olabilir. Bu karmaşada her türlü etiket ve garip görünümlü kodlar devreye girer.
Örnek olarak aşağıdaki URL yapısı ile çok sık karşılaşmaktayız.
https://www.alanadi.com/magaza/tasarim/kanvas-poster+D5def218cece8c84?mavi=6
İdeal olan okunması kolay, mümkün olduğunca kısa ve net şekilde akılda kalıcılığı olan bir URL yapısıdır.
E-ticaret sitelerinde aşağıdaki kategori yapısını kullanmanızı tavsiye ederim
- Kategori sayfaları: alanadi.com/ kategori-sayfası
- Alt kategori sayfaları : alanadi.com/ kategori sayfası/alt-kategori
- Ürün sayfaları : alanadi.com/ kategori sayfası/alt-kategori/ürün-adi
E-ticaret URL yapıları için genel olarak aşağıdaki tavsiyelere uymanızda fayda vardır:
- Mümkün olduğunca kısa tutun
- Odak anahtar kelimenizi kullanın
- Hiyerarşiyi netleştirin
- Kelimeleri ayırmak için daima (-) kısa çizgiler kullanın (alt çizgileri değil)
Site Haritası (XML / HTML)
İki tür site haritası vardır: XML ve HTML site haritası.
HTML site haritaları genellikle alışveriş yapanların platformda gezinmesine yardımcı olmak için oluşturulur.
Diğer yandan XML site haritaları, arama motoru robotlarının web sitelerinde URL’leri düzgün bir şekilde dizine ekleyebilmesini sağlamak için vardır.
XML site haritaları genellikle daha basittir ve web sitesinin bilgilerini arama motoru botları için daha okunabilir hale getirmek için kullanılır.
SEO çalışmalarında XML site haritaları bir URL’yi taramak için bir davetiye görevi görür. Xml site haritasının görünümü aşağıdaki gibidir.
Her iki site haritası da genellikle web geliştiriciler tarafından üretilir. İdeal bir durumda, sayfalarınızın dizin yeteneğini geliştirmek için haftalık olarak da otomatik olarak oluşturulabilir.
HTML site haritalarını XML haritalarına göre anlamak çok daha kolaydır. Bunlar, kullanıcıların platformda gezinmesi ve tabiri caizse sitenin derinliklerine dalması için daha fazla seçenek sunmayı amaçlamaktadır.
Sonuç olarak, sayfalar SEO avantajlarını görmek için daha iyi bir konuma yerleştirilir. Kullanıcılar için oluşturulan HTML Site haritası da aşağıdaki gibi görünür.
Esasen, HTML site haritaları ayrı bir dahili bağlantı biçimidir. Avantajları çok büyük olmasa da, e-ticaret sitenizde bir tane olması kullanıcılara yardımcı olacaktır.
Günlük Veri Analizi
Günlük veri analizi işlemi, sunucunuzdan log kayıtlarını indirmeyi ve analiz etmeyi amaçlar.
Bu analiz web sitenizle olan her türlü etkileşim (bot ya da kullanıcı) hakkında bilgi verir.
Log kayıtlarının analizi birçok konuda size fikir verir. Site içerisinde fark etmediğiniz bir sorun ya da ulaşılamayan bir ürün sayfası bu analizler ile ortaya çıkar.
Veri analizinin en büyük avantajı ise tarama bütçenizin nasıl kullanıldığını görebilmenizdir. Mesela daha az değerli bir ürün ya da kategori sayfası botlar tarafından önemli sayfalara göre daha çok taranıyorsa burada bir sorun var demektir.
Genellikle, alan adının otoritesi ne kadar yüksek olursa tarama bütçesi o kadar yüksek olur.
Log kayıtlarının analizi yaparken aşağıdaki yöntemleri uygulamanızda fayda vardır:
- En sık taranan URL’leri belirleyin ve buna göre optimize edin.
- İstemci hatalarını bulun ve giderin.
- Site taramaları sırasında görünmeyen sayfaları tespit edin.
- Hızlandırılacak yavaş yüklenen sayfaları optimize edin.
Tarama Bütçesi
Sitenizde Google arama botlarının herhangi bir günde tarayacağı sayfa sayısı tarama sizin bütçenizdir.
Düşük tarama bütçesi, arama sıralamanızı etkileyen indeksleme sorunlarına yol açabilir. Geniş yelpazeli sayfalar nedeniyle e-ticaret siteleri tarama bütçelerini mutlaka kontrol altına alarak optimize etmelidir.
Tarama bütçeniz hakkında Google Search Console hesabınızdan fikir edinebilirsiniz.
Tarama bütçenizi artırmak için:
- Genel bağlantı yapınızı optimize edin.
- Backlink sayısını artırın.
- Yinelenen içeriği kaldırın.
- Bozuk bağlantıları düzeltin.
- Site haritanızı düzenli olarak güncelleyin.
Web Sitesinin Taranması
Belirli dönemlerde web sitenizi analiz araçlarıyla taratmanız birçok sorunu da çözmenize fayda sağlar.
Screaming Frog, SEMrush, Ahrefs ve DeepCrawl gibi araçları bu tarama işlemi için kullanabilirsiniz. Bu araçları aşağıdaki sorunları belirlemek ve düzeltmek için kullanabilirsiniz:
- 3XX yönlendirme hataları.
- İçerik Optimizasyon hataları.
- 4XX İstemci hataları.
- 5XX sunucusu hataları.
Bu taramayı kullanarak, yinelenen içerik, eksik sayfa başlıkları, resim alt metinleri, H1 etiketlerini ve meta açıklamaları da toplu şekilde kontrol etmeniz mümkündür..
Yönlendirme Etiketleri
Bazen, büyük e-ticaret sitelerinde birden çok kategoriden erişilebilen ürün sayfaları bulunur. Bu gibi durumlar genellikle aynı içeriğe sahip farklı URL’lere yol açar. Tabi bu sebeple karşınıza yinelenen içerik sorunu çıkar.
Özellikle anasayfa kopyaları e-ticaret sitelerinde oldukça yaygın olduğundan, ana sayfada canonical etiketini mutlaka kullanmalısınız.
Robots.txt
Robots.txt dosyası arama motorlarının hangi sayfayı indeksleyip indekslememesi konusunda dikkate aldığı bir metin dosyasıdır. Robots.txt kullanmak birkaç amaca hizmet eder:
- Herkese açık olmayan, giriş sayfaları, formlar ya da hassas bilgiler içeren sayfaların indekslenmesini engeller.
- Tarama bütçenizi en üst düzeye çıkarır. – (önemsiz sayfaların taranmasını engelleyi)
- Kaynak sayfaların dizine eklenmesini önler – (PDF’ler, resimler vb.)
Google web sitelerindeki en önemli sayfaları bulma ve dizine ekleme konusunda artık çok daha başarılı olduğu için eskiye nazaran bu günlerde, çoğu web sitesi Robots.txt kullanmıyor.
Ancak, e-ticaret sitelerinde, aşağıdaki sayfa türlerinde Robots.txt dosyalarını kullanmak akıllıca olacaktır: /cart.php
- /checkout.php
- /finishorder.php
- /*login.php
Stokta Bulunmayan Ürün Sayfalarını Yönlendirme
Çoğu çevrimiçi mağazada stokta olmayan ürünlerin olduğu birkaç sayfa vardır. BBazı web yöneticileri bu sayfaları direkt hiçbir yönlendirme yapmadan silme yoluna gitmektedir. Ancak kullanıcı için bu durum biraz sinir bozucu olabilir.
Burada kullanıcının tepkisini çeken ürünün stokta olmamasından ziyade 404 hatası ile karşılaşmasıdır. Bunun yerine, URL’yi bir en alakalı sayfaya yönlendirebilirsiniz.
Eğer üürün kalıcı bir şekilde satıştan kalkmışsa 301 (kalıcı) yönlendirmesini kullanın. Ancak kısa süreli bir stok out durumu yaşanıyorsa bu durumda da Google’ın sayfayı dizine eklemesine devam etmesi için 302 (geçici) yönlendirmesini kullanabilirsiniz.
Yinelenen / Zayıf İçerik Sorunları
Yinelenen içerik ve zayıf içerikle ilgili sorunlar, e-ticaret web sitelerinin SEO’su için ciddi sorunlara yol açabilir.
E-ticaret sitelerinde yinelenen içeriğin bulunması son derecede kolaydır. Diğer taraftan, zayıf içerik barındıran veya hiç içerik barındırmayan sayfalar da bu sorunun bir parçasıdır. Bunlar genelde boş ürün açıklamaları, test sayfaları ya da artık sayfaları içerir.
Zayıf içerik kullanıcı deneyimi için iyi olmadığından, arama motorları için web sitenizin kalitesini düşürebilecek büyük bir neden olabilir.
Hem zayıf hem de yinelenen içerik için, arama motorlarının bir sayfanın dizine eklenmesi gereken yalnızca bir sürümü olduğunu anlamalarına yardımcı olmak için standart canonical URL’ler kullanmanız gerekir.
3xx, 4xx, 5xx Hatalarını Düzeltme
HTTP durum kodları, sunucuların tarayıcının isteğine verdiği yanıttır. Birisi web sitenizi ziyaret ettiğinde, tarayıcıları sunucunuza bir istek gönderir, bu da daha sonra üç haneli bir kodla yanıt verir.
En yaygın beş durum kodundan ilk ikisi tipik olarak büyük sorunlar değildir.
- 1xx – Sunucunun isteği işlediğini,
- 2xx – İsteğin başarıyla tamamlandığını gösterir.
Ancak sonraki üçlü biraz sorunludur.
- 3xx – İstek alındı, ancak kullanıcı başka bir sayfaya yönlendirildi. 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307 ve 308 hatalarını içerir.
- 4xx – İstemci hatası. Sayfa bulunamadı. Bu, bir istekte bulunulduğu ancak web sitesi tarafında sayfaya ulaşılamadığı anlamına gelir. Bunlar kullanıcıların karşılaşmaktan hiç hoşlanmadığı durum kodlarıdır. Genelde bir sayfa silinmiş ya da teknik bir sorun yaşanıyor olabilir. 400, 401, 403 ve 404 hatalarını içerir.
- 5xx – Sunucu tarafından kaynaklanan hatalardır. İsteğin yapıldığını ancak sunucunun isteği yanıtlayamadığı durumlarda kullanılır. 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509 ve 510 hatalarını içerir.
Bu durum kodları, web sitenizin SEO’sunu ve sağlığını değerlendirmek için çok önemlidir.
Çoğu kod bir acil durum gerektirmezken, 3xx, 4xx ve 5xx dikkat etmeniz gereken durum kodlarıdır. Web sitenizin durum kodlarını screaming frog gibi site analiz araçları vasıtasıyla denetleyebilirsiniz.
E Ticaret Sayfa Hızı Nasıl Olmalı?
Sayfa hızı güçlü sıralama sinyallerinden bir tanesidir. Genellikle “sayfa yüklenme süresi” olarak da adlandırılan sayfa hızı, sunucunun ilk isteği aldığı andan itibaren içeriği tarayıcıda görüntülemek için geçen süreyi belirtir.
Sayfa hızı ne kadar yüksek olursa, aramalarda o kadar iyi sıralanır.
E-ticaret web sitenizin sayfalarını Google’ın Pagespeed İnsight aracıyla belirli periyotlarda test etmek ve sorunları düzeltmek gerekir.
Yapısal Veri
Yapılandırılmış veriler bir e-ticaret sitesinin ürünlerini zengin snippet’lerde çıkmasını kolaylaştırabilir.
Bu veriler, arama motorlarına görünürlüğü, tıklama oranlarını ve rakipleri geride bırakarak çalışabilecek ekstra detayları barındırır. Sitenize ekleyebileceğiniz yaygın yapılandırılmış veri biçimleri şunlardır:
- Ürün adı
- Toplam derecelendirme
- Fiyat
- Kullanılabilirlik
Bu şemaları ürün sayfanıza eklemek ideal olarak arama motorlarına sinyal verecek ve ilgili bir sorgu için sıralama şansını artıracaktır.
E Ticaret SSL Protokolü
HTTPS ve SSL, web sitenizin güvenliği ile ilgilidir. HTTPS / SSL etiketi, bir web sitesinin güvenli olduğunu ve bağlantının şifreli olduğunu gösterir.
Özellikle e-ticaret sitelerinin mutlaka SSL güvenlik sertifikası kullanması gerekmektedir. Hatta bu bir zorunluluktur diyebiliriz. Müşterilerinize güvenli ödeme alt yapısına sahip olduğunuzu da göstermiş olursunuz.
Arama çubuğunda URL’nin önünde yeşil bir asma kilit görürseniz, bu web sitesinin bir SSL sertifikası olduğu anlamına gelir.
Kullanıcı olarak bir siteye girdiğinizde “Güvenli Değil” uyarısı ile karşılaşmış olsaydınız vereceğiniz tepki pek de hoş olmazdı. Bu siteyle kredi kartı bilgileriniz paylaşır mıydınız?
Bu nedenle web sitenize gelen ziyaretçilerinize bir iyilik yapın ve bir SSL sertifikası alın.
E-ticaret Mobil Tasarım Nasıl Olmalı?
Temmuz 2019’da Google, mobil cihazlarla ilgili ayrı bir dizine geçiş yaptı. Bu, Google’ın bir web sitesinin mobil sürümünü, indexlemesi ve dizine eklemesi anlamına gelir.
Ayrıca daha önce yayınlanan mobilegeddon algoritması ve sonrasında gelen güncellemeler ile mobil uyumlu sayfaların sıralamalarda avantajlı durumda olduğunu Google zaten belirtmişti.
Bunu, mobil ticaretin yıldan yıla katlanarak büyüdüğü gerçeğiyle birleştirdiğimizde, e-ticaret sitelerinin mutlaka mobil uyumlu sayfaları olması gerektiği sonucuna ulaşabiliriz.
E-ticaret SEO stratejinizi uygulama sürecinde, birkaç önemli mobil yapılandırma faktörünü de göz önünde bulundurmanız gerekir:
- Duyarlı tasarım
- Dinamik sunum
- Ayrı URL kullanımı
E Ticaret AMP Kullanımı
AMP ( Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) hızlı yüklenen mobil sayfalar için getirilen bir standart olmakla birlikte Google tarafından da desteklenmektedir.
Bu standartlar esas olarak geliştiricilerin, reklam etiketleri gibi sayfaların yükleme sürelerini geciktiren bileşenler kullanmasını engeller.
SEO ile ilgili olarak, hepimiz Google’ın hızlı yüklenen sayfaları sevdiğini biliyoruz; AMP kullanmak sayfalarınızın mobil sıralamalarını artırmak için kullanılabilir.
Ancak AMP, e-ticaret web sitelerinde bazı sorunlara neden olabilir. AMP genellikle statik web sayfaları için en iyisidir; Bu, JavaScript özelliklerini içeren dinamik e-ticaret sayfalarında sorunlara neden olabileceği anlamına gelir. Bu nedenle web sitenizin alt yapısı AMP kullanımına müsait değilse en azından şimdilik AMP kullanımını bekletmenizde fayda vardır.
En Son Teknolojiyi Kullanın
Siber saldırı yöntemleri de ne yazık ki teknoloji ile birlikte gelişmektedir. E-ticaret web siteleri, sistemlerini, güvenliklerini, güncellemelerini düzenli olarak yeni nesil teknolojilere yükseltmiyorlarsa son derece savunmasız olabilirler.
Siber saldırganların mevcut e-ticaret teknolojisindeki açıkları bulmak için çalıştığını unutmayın. Bu nedenle sitenizde yaşanacak en iyi saldırı senaryosu bile bu güncellemelere ayıracağınız bütçeden daha fazla hasar verir.
Büyük e-ticaret siteleri güvenlik alt yapılarını saldırılara karşı sürekli güncellemektedirler. E-ticaret siteleri de en azından bir takım iyileştirmeler yapmak zorundadır.
Platform Değişimi
En son e-ticaret teknolojisini kullanmaya yönelik yapılacak bir çalışma sonucunda ortaya platform değiştirme ya da taşıma işlemi çıkar.
Bu taşıma işlemini yerine getirirken, mevcut SEO değerini kaybetmemek için çok dikkatli olmanız gerekir. Bu süreçte akılda tutulması gereken birçok önlem vardır:
- Mevcut TÜM URL’lerin bir listesini oluşturun.
- Taşıma sırasında hangi değişikliklerin gerçekleşeceğini listeleyin (Menüde gezinme, site hiyerarşisi, URL adlandırma kuralları vb.)
- Yeni siteye uygulanacak olan URL’lerin listesini oluşturun.
- Yönlendirme haritası oluşturun – (Site taşındıktan sonra tüm eski URL’leri yenileriyle yönlendirin).
- Manuel olarak oluşturulan tüm bağlantıları kayıt edin.
- En iyi performans gösteren sayfalarınızın bir listesini oluşturun.
Yeni site başlatıldıktan sonra, her yolunda gittiğinden emin olun.
E Ticaret Google Search Console ve Google Analytics Kullanımı
Bir e-ticaret sitesi açısından, en çok trafik sağlayan anahtar kelimeleri, en iyi / en kötü performans gösteren sayfaları ve kaç tane gelen bağlantı aldığına ilişkin verileri izlemek mutlak bir gerekliliktir. Bu verileri izlemek için
Google Analytics açısından, izlenmesi gereken en önemli trendlerden bazıları, insanların e-ticaret web sitenizi nasıl bulduğu ve dönüşüm oranlarıdır.
Örneğin, çok sayıda kişi mağazanızı Facebook ve Instagram aracılığıyla buluyorsa, bu satışları artırmak için bu platformlarda reklam kampanyaları yayınlamanın akıllı bir hamle olacağına bir işarettir.
Ayrıca, e-ticaret sitesi yöneticileri hemen çıkma oranlarını ve dönüşümleri her zaman yakından takip etmelidir. Tonlarca ziyaretçi alıyorsanız, ancak yüksek bir hemen çıkma oranına ve az sayıda dönüşüme sahipseniz, bu çalışmalarınızı gözden geçirmeniz anlamına gelir.
Trafiği % 1000 artırdıktan sonra satışlarınız %5-10 artmışsa burada başarıdan değil büyük bir hatadan söz etmek daha doğrudur.
Bu iki platformdaki bilgiler, e-ticaret web sitenizi nasıl büyütmeniz gerektiği konusunda en büyük rehberinizdir.
E ticaret sitelerinde Paketleme ve Kargo Süreci
Buraya kadar her şey mükemmel gitmiş olabilir. Müşteri web siteme geldi, alışverişini yaptı koy ürünü koliye ver kargoya otur koltuğa gevrek gevrek mantığında iseniz o müşteri ne sizi ne işletmenizi bir daha hatırlamayabilir.
Ürünün paketlenmesinden tutun da müşteri ile olan diyaloglarınız o ziyaretçinin daimi müşteriniz olup olmaması konusundaki ince çizginin sınırlarını belirler.
Ne sattığınız önemli değil, kargo paketinin içerisine koyacağınız küçük bir hediye ya da teşekkür kartı bile işinizi önemsediğiniz konusunda müşteriye fikir verir.
Ayrıca kargo süreci ile ilgili de web sitenizde takip alt yapısı kullanmaya özen göstermelisiniz. Gerektiği durumlarda SMS ile bilgilendirme yapmak bile büyük dönüşümlerin kapısını aralar.