Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?

Dijital pazarlama kanalları, pazarlama uygulamalarının, teknolojik gelişmeler sonucunda, internet ortamında yapılması sırasında kullanılan pazarlama araçları olarak tanımlanmaktadır. Dünya genelinde internet kullanım oranının artması, dijital pazarlama yöntemlerini de ilgi çekici bir hale getirmiştir. Dijitalleşme; günlük yaşantımızın hemen her alanında yer edinmiştir. Sosyal ilişkilerimizde, iş hayatımızda, tüketim tercihlerimizde ve diğer pek çok alanda, dijitalleşmenin sonuçlarına tanık olmaktayız.

Dijitalleşmenin bu denli önemli hale geldiği bir ortamda, pazarlama sektöründe kullanılan yöntemlerin klasik bir şekilde devam etmesi, zaten düşünülmezdi. Pazarlama yöntemleri de artan dijitalleşme ile birlikte hızla gelişmiştir. Bugün pek çok firma sahibinin, internet üzerinden dijital pazarlamaya ağır verdikleri ve bu yönde önemli yatırımlar yaptıkları bilinmektedir. Firmaların, dijital pazarlama kanallarına yaptıkları yatırımlar, firma bütçelerinde önemli artışlar göstermiştir.

Dijital pazarlama kanallarını bu denli önemli hale getiren ise; tüm dünyanın internet aracılığı ile dijitalleşmesi olmuştur. Dijital pazarlama hakkında yapılan bir araştırmanın sonuçları dikkat çekicidir. Yapılan araştırma sonuçlarına göre, 2017 yılında, dünya genelinde yaklaşık 4 milyar insan, internet kullanmaktadır. Ayrıca yine aynı çalışmanın sonuçlarına göre, bu insanların neredeyse 3 milyar kadarı da sosyal medya kullanmaktadır. Dünya nüfusunun yarısına tekabül eden oranlarda internet kullanımının gerçekleştiği bir piyasada, dijital pazarlama kanalları üzerinde yaşanan bu hızlı gelişim, şaşırtıcı bir durum olmamaktadır.

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama kanalları klasik pazarlama kanallarından ayrılmaktadır. Dijital pazarlama kapsamında herhangi bir markanın tanıtımı, dijital ekipmanlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ayrıca klasik pazarlama yöntemleri de firma tarafından uygulanıyorsa, dijital pazarlama yöntemleri ile bu pazarlama araçları da desteklenmektedir. Bu ve benzeri amaçlarla internetin, akıllı telefonların diğer tüm interaktif alanların kullanılması, dijital pazarlama olarak adlandırılmaktadır. Kavrama yönelik net bir açıklama yapmak, kavramın alanını daraltacağı gibi, sürekli olarak gelişen teknoloji baz alındığında, tanımın modasının da kısa sürede geçebileceği anlaşılacaktır.

Marko Merisavo’nun yaptığı tanıma göre dijital pazarlama; interneti temel alarak ve teknolojiyi aktif bir şekilde kullanarak, marka ya da firma tanıtım faaliyetlerini daha verimli ve etkin bir şekilde, geniş toplulukları hedefleyen bir anlayışla pazarlamaktadır. Dave Chaffey ise dijital pazarlamanın birden fazla kanallı satın alma tecrübesi sunduğunu; interneti, kişisel mailleri, tüm veritabanları, akıllı telefonları ve kablosu olmayan her türlü teknolojik araçlarla yapılan dijital uygulamalar aracılığı ile de tüm pazarlama eylemlerinin desteklendiğini belirtmiştir.

Dijital Pazarlamanın Amacı Nedir?

Dijital pazarlama kanalları bir sektörde homojen halde bulunan ürün ve hizmetlerin rakiplerine oranla farklılaşmasına yardımcı olan tüm dijital yöntemlerdir. Burada amaç, aynı özelliklere sahip olan mallarda, malın, farklı bir mal olduğu algısı oluşturarak, müşterinin ilgisini çekmektedir. Normal şartlarda aynı özellikteki mal ve hizmetlerin satılması sırasında, müşterinin ilgisini çekmek mümkün olmamaktadır.

Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?

Dijital pazarlama kanalları internet ve teknolojinin yayılması ile çok gelişmiştir. Bu gelişim ise halen daha devam etmektedir. Dijital pazarlama kanalları genel olarak şu araçlardan meydana gelmektedir:

  • Sosyal Medya Üzerinden Pazarlama,
  • Görüntü Reklamcılığı,
  • E-Posta Aracılığı İle Pazarlama,
  • Arama Motoru Optimizasyonu (SEO),
  • Mobil Üzerinden Pazarlama,
  • Satış Ortaklığı Pazarlaması,
  • Pay Per Click Reklamı (PPC),
  • Diğer Pazarlama Kanalları.

Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?

Dijital pazarlama kanalları farklı amaçlara hizmet eden araçlar bütünüdür. İnternet üzerinden ürün ya da hizmet satışı yapmak isteniyorsa dijital pazarlama yöntemi kullanılmalıdır. Bir internet sitesine sahip olmak ve bu internet sitesi üzerinden satış yapmak üzere sitenin tüm altyapısının tamamlanması aşamasından sonra, satışları artırmak için bazı çalışmalar yapmak gerekmektedir.

  • Ürün Seçimi

İnternet üzerinden satış yapmanın ilk adımı ne satacağının belirlenmesidir. Normal şartlarda bir mağazanız varsa ve internet üzerinden satış yapmak istiyorsanız, zaten neler satacağınızı gayet iyi biliyorsunuzdur. İnternet üzerinden satış yaparken fiziki olarak işlettiğiniz mağazanızda bulunan tüm ürünleri bu yöntemle satmak istemeyebilirsiniz. Örneğin bir mobilya mağazanız varsa, büyük hacimli mobilyaların satışını internet üzerinden yapmak, size ciddi bir nakliye, sigorta ya da montaj masrafına neden olabilir.

  • Pazarlama Planlarının Yapılması

İnternet sitenizde belirlediğiniz ürünleri, dikkat çekici ve kaliteli görseller eşliğinde sitenize yükledikten sonra yapmanız gereken diğer adım ise planlamadır. Sanal stok takibi yapmanız, olası stok problemleri yaşamanızı engelleyecektir. Ayrıca, internet sitesi üzerinden belirli dönemlerde indirim kampanyaları düzenlemek, “Efsane Cuma” indirimlerine katılmak, özel ürün fiyatlamaları yapmak gibi satış tutundurma faaliyetlerini uygulamak da pazarlama planına örnek olarak verilebilir.

  • Zaman Ayırmak

İnternet sitesini kullanıma açtıktan sonra siteye zaman ayırmak önemlidir. Sitenin sürekli olarak güncel tutulması, ürün fiyatlarının ve stok hareketlerinin site üzerinde, doğru bir şekilde bulundurulması, sitenin ilgi çekici bir şekilde sürekli olarak geliştirilmesi gibi faaliyetler için zaman ayırmak gerekmektedir. Güncel olmayan ve mağazanızdaki güncel gelişmeleri takip etmeyen e-ticaret siteniz, işlevsiz olacaktır.

  • Bütçe Ayırmak

İnternet üzerinden satış yapmak için belli bir bütçe ayırmanızda fayda bulunmaktadır. İnternet sitenizin Google reklamları ile daha büyük bir kitleye ulaşması önemlidir. Google gibi pek çok firmanın dijital reklam hizmetlerini satın almak, size yüksek satışlar şeklinde geri dönecektir. Ayrıca, sanal mağazadaki ürünlerin satış sonrasında nakliye ücretinin ödenmesi, ürünlerin montajının yapılması, zarar gören ürünlerin değiştirilmesi gibi kalemler için de her zaman bir bütçenin olması gerekmektedir.

Dijital Pazarlama Çalışmaları

İnternet sitesinde yer alan ürünlerin pazarlanması gerekmektedir. Nasıl ki, bir mağazaya gittiğinizde, sizi karşılayan kişinin pazarlama kabiliyetleri sonucunda, aklınızda olmayan bir ürünü almak gibi bir durumla ile karşılaşabiliyorsanız, aynı şekilde, sanal ortamda da etkili pazarlama yöntemlerine başvurmanız gerekmektedir. Bu nedenle dijital pazarlama kanalları aktif olarak kullanılmalıdır. Bu sayede internet satışları büyük oranda artacaktır.

  • Sosyal Medya Üzerinden Pazarlama

E-Ticaret mağazanızın yanında sosyal medya hesaplarına da sahip olmanız önemlidir. Sosyal medya hesapları üzerinden aktif paylaşımlar yaparak dikkat çekmelisiniz. Sosyal medya hesabından şirketin kimliğine uygun bir dil ile hazırlanmış ve gerekli olan kaliteli görsellerle donatılmış içerikler, belirli aralıklarla paylaşılmalıdır. Ayrıca ürün kampanyalarını da bu şekilde ilan etmek, satışlarınıza olumlu etkiler sağlayacaktır.

  • Görüntü Reklamcılığı

Bu yöntemin aktif kullanımı, olumlu sonuçlar vermektedir. Görüntü reklamcılığında, popüler internet sitelerinde markanızın ya da firmanızın hareketli/hareketsiz reklamları yayımlanmaktadır. Bu yönteme, “elektronik afiş yöntemi” de demek mümkündür. Sitenizin reklamını yayımlayan bir web sitesinde gezinen biri tarafından, mağazanıza ait reklam aracılığı ile mağazanıza bir tıklama ile ulaşmak mümkün olmaktadır. Bu yöntem için bütçe ayırmanız gerekmektedir.

  • E-Posta Pazarlaması

Önemli kampanyaların mail aracılığı ile müşterilere ulaştırılması önemlidir. Mail üzerinden, görsel anlamda etkileyici bir şekilde hazırlanan dijital afişler, ürün satışlarınızı artıracaktır. E-mail üzerinden gönderilen reklamların aşırıya kaçmamasında fayda bulunmaktadır. Çok reklam göndermek, ters etkilere yol açabilir.

  • Arama Motoru Optimizasyonu (SEO Çalışmaları)

Sitenizde satılan ürünler ile ilgili anahtar kelimelerin; müşteri tarafından arama motorlarında aranması sonucunda, sitenizin, arama sonuçlarında yer almasını bu yöntem sağlamaktadır. Günümüzde SEO için pek çok yöntem bulunmakla birlikte, site optimizasyonu için uzman bir destek almakta fayda bulunmaktadır. SEO çalışmaları, internet alemindeki görünürlüğünüzün en önemli adımı olmaktadır.

  • Mobil Pazarlama

Kullandığınız e-ticaret sitenizle uyumlu olan mobil uygulamalar da satışlarınızı artıracaktır. Günümüzde pek çok insan, mobil telefonlardaki uygulamalar aracılığı ile ürün ve hizmet satın almaktadır. Telefon uygulamanızın kullanıcı odaklı olarak hazırlanması ve fiyat güncellemelerinin yapılması önemlidir.

  • Satış Ortaklığı Pazarlaması

“Affiliate Marketing” olarak adlandırılan bu yöntemde internet sitenizde bulunan ürünlerin satış ortaklığı ile pek çok alıcıya ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Kendi ürünlerinize ilişkin reklamları, internet sitesinde yayımlayan kişilere, satış sonrasında komisyon vererek önemli satışlar yapabilirsiniz. Bu sayede cüzi bir komisyon karşılığında, ürünlerinizi satmaya çalışan fazladan kişiler olacaktır.

  • Pay Per Click (PPC) Reklam Yöntemi

Google ve Bing gibi arama motorlarında yayımlanan reklamlarınız için, reklama tıklama başına, firmalara ödeme yapmanız gereken bir sistemdir. Bu sayede firma ya da ürün reklamlarınız, “Sponsorlu Reklam” olarak üst sıralarda yer alacaktır. Ayrıca bu yöntemde reklam bütçesini belirlemeniz de mümkündür.

Bu yöntemler dışında diğer dijital pazarlama kanalları olarak;

  • Lokasyon Bazlı Dijital Pazarlama,
  • Viral Pazarlama,
  • Online CRM,
  • Blog Pazarlama yöntemleri de tercih edilmektedir.

Bir yorum bırakın