Dijital Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?

Teknolojinin egemen olduğu yıllardayız. Artık pazarlama alanında da bu imkanlardan maksimum bir şekilde yararlanmak mümkün. Bu yönüyle dijital pazarlama da sektörün merkezine doğru emin adımlarla ilerliyor. Özellikle artık teknolojiden bir şekilde yararlanan, akıllı cihazlar ile etkileşim halinde olan bireylerin artması bu alanda da farklı pazarlama yöntemlerini ön plana çıkarmaya başladı.

Tabi bunda Z kuşağı olarak da adlandırdığımız jenerasyonun payı da var. Artık akıllı telefonların, bilgisayarların, tabletlerin sürekli çocukların ve gençlerin elinde olduğunu görüyoruz. Kitlelere ulaşabilecek bu denli araç varken de yeni bir pazarlama alanının açılmaması mucize olurdu. Bu yüzden son beş on yılın yükselen ve parlayan yıldızı kesinlikle dijital pazarlama. Bizde bu yazımızda sizlere marka değerinizi katlamanızda fayda sağlayacak olan dijital pazarlama türleri nelerdir bunları inceledik.

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama genel anlamıyla internet ortamında gerçekleşen her türlü tanıtıma verilen genel addır. Yani arama motorunuzda, sosyal medya hesaplarınızda veya uygulamalarda karşınıza çıkan reklamlar, tanıtımlar veya kampanyaların hepsi bu pazarlama modeline örnek olarak gösterilebilir.

Bilindiği gibi artık ülkeler teknolojik hamleler yapmaktan da geri kalmıyor. 5G teknolojisini bundan 10 yıl önce hayal bile edemezken şimdi geldik geçiyoruz bile. Artık internet çoğu kişinin faydalandığı, içerisinde gezindiği hatta kelimenin tam anlamı ile eğlendiği bir platform halini aldı. Bu sebeple de 2010’lu yılların başından itibaren dijital pazarlama özellikleri firmaların ilgisini çekmeye başladı. Artık her türlü pazarlama şeklinin de temelinde bu modelin olduğunu söyleyebiliriz.

Dijital Pazarlamanın Kullanım Alanları

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi çok geniş bir alana sahiptir. Aslında ilk bakışta dijital kelimesi geçince alanı biraz dar gibi geliyor öyle değil mi? Gerilla pazarlama modelinin daha geniş çaplı olduğunu düşünenlerde olabiliyor ancak çağımız hızla internet ortamına ayak uydurduğu için bu görüş biraz çürüyor. Çünkü artık internet üzerinden ulaşabileceğiniz kitle sayısı sokakta ulaşabileceğiniz kişi sayısında oldukça fazla.

Yine de belli başlı olarak kullanılan alanları listelememiz gerekirse şunları söyleyebiliriz.

  • E-Mail
  • Sosyal Medya
  • E-Kitap
  • Kurumsal Siteler
  • Online Bilgisayar Oyunları
  • Online Mobil Oyunlar
  • Arama Motorları
  • Video İzleme Siteleri
  • Bloglar
  • E-Ticaret Siteleri

Farklı eklemeler de yapılabilir ancak özetlemek gerekirse internet ile bağlantısı olan her alanda dijital pazarlama türleri görmemiz mümkün.

Dijital Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?

Dijital pazarlama modeli de kendi içerisinde yöntemlere ayrılmaktadır. Firmalar bu yöntemden kendilerine en uygun olanı hedef kitle analizi yaparak seçerler. Örneğin bir firma daha çok gençlere ulaşmak istiyorsa sosyal medya üzerinden reklam yapmayı seçebilir. İşte marka değerini yükselten dijital pazarlama yöntemleri.

  • E-Mail Pazarlama

Dijital pazarlama ile geleneksel pazarlama arasında ortaya çıkan yöntemlerden bir tanesi E-Mail pazarlama yöntemidir. Bu model içerisinde ilk ortaya çıkan yöntemlerden bir tanesi olan mail pazarlama kullanıcılara kampanyaların, fırsatların veya ürün tanıtımlarının mail olarak gönderilmesiyle gerçekleşir. Mail kavramı sosyal medya gibi kavramların öncesine dayandığı için bu pazarlama şeklide oldukça eskidir diyebiliriz.

  • Viral Pazarlama

Bu pazarlama yöntemi tam anlamıyla iyi huylu bir virüs olarak betimlenebilir. Viral pazarlama yönteminde amaç hedef kitlelere ulaşması istenen her hangi bir şeyin kulaktan kulağa, insandan insana yayılmasıdır. Bu yönüyle gerçekleştirilmesi en zor yöntemlerden bir tanesi olsa da geri dönüşünün mükemmel olacağını kesinlikle bilmeniz gerekir. Hatta haberlerde veya blog sitelerinde duymuşsunuzdur belki “Bu video viral oldu!” diye başlık atılır. Aslında şöyle de bir gerçek var ki viral olma konusunda videolar yazılara göre birkaç adım daha öndedir. Buna rağmen çok ilgi gören yazılarda kullanıcılar tarafından paylaşılır ve farklı kitlelere ulaşırsa yine viral pazarlama alanında bir gelişme olmuş olacaktır.

  • Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medya hayatımızın tam ortasına öyle bir oturdu ki artık telefonları her elimize aldığımızda hesaplarımızı bir yoklamadan asla yerine koymuyoruz. Yeni bir alışkanlığın ortaya çıktığını da bu şekilde görmüş oluyoruz.

Sosyal medya pazarlaması maliyet-getiri oranında diğer pazarlama türlerinin aslında bir adım önündedir diyebiliriz. Daha az maliyetle daha fazla kişiye ulaşabilirsiniz ancak burada hedef kitlenin doğru seçilmiş olmasına özen gösterilmeli. Örneğin bir sosyal medya uygulamasının hedef kitlesinde ki yaş oranı 40’dır diğerinde 20. Firmalar bu sebeple iyi bir analiz ve doğru hedef kitle seçimi sonrasında bir modeli uygularlar. Sizde bu tarz bir pazarlama planı oluşturacaksanız kime ulaşmak istediğiniz konusunda iyi bir araştırma yapmalısınız.

  • Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Sosyal medyalarda ki gelişme kadar arama motorları da yıllar içerisinde büyüdü ve sonunda bizlere her şeyi anlatan mecralar halini aldı. Bu yazıyı okuduğunuz alan bile dijital pazarlamanın ögelerini taşıyor.

Arama motorlarında ve site içlerinde çıkan reklamlar bu modele girdiği gibi site performanslarının yükselmesinde önemli rol oynayan SEO optimizasyonu da başarılı bir dijital pazarlama örneği olarak karşımıza çıkıyor. SEO konusu uzun ve zahmetli bir konu olmasıyla birlikte dijital pazarlamanın yavaş yavaş merkezine doğru ilerliyor. Artık internet sitelerinin çoğalması ile aynı oranda rekabette arttı. Ve markalar diğer blogların, sitelerin bir adıma önüne geçmek için SEO konusunda hassas bir çalışma yürütmektedir.

  • İçerik Pazarlaması

Web sitelerinin, blogların ve içerik üreten farklı mecraların kullandığı sistem içerik pazarlaması sistemidir. Bu yöntemde kısa vadede büyük dönüşler beklemek bu denli rekabetin arttığı bir dönemde yanlış olacaktır. Lakin uzun vadede geri dönüşler konusunda titiz, sabırlı ve planlı olunursa oldukça pozitif sonuçlar ortaya çıkaracaktır.

  • Dijital PR

PR’ın açılımına baktığımızda “Public Relations” yani halka ilişkiler olduğunu görüyoruz. Tabi bunu sosyolojik açıdan değil reklam ve hedef kitleye ulaşma açısından değerlendirmemiz lazım. Son yıllarda da bilindiği üzere internet ortamının hayatımızda oldukça fazla yer edinmesi ile birlikte dijital PR kavramı hayatımıza girdi. Dijital PR, sosyal medya, mobil kanallar veya uygulamalar veya blog gibi ortamlarında yapılan içerik pazarlama çalışmalarına denir.

  • TBM

TBM açılımı tık başına maliyet olarak bilinmektedir. Blog yazarlarının veya sahiplerinin oldukça haşir neşir olduğu TBM Adwords veya Adsense gibi hizmetlerde kullanıcıların tıklaması başına düşen kazanç demektir. Bilindiği gibi Adsense üzerindn firmalar Google’a reklam verir ve bu reklamlar blog sitelerine yerleştirilir. Kullanıcılar da ihtiyaç eğilimlerine göre bu reklamlara tıklayabilir. Bilinmesi gereken bir nokta her reklamın aynı TBM’ye sahip olmadığıdır. Reklam verenin belirlediği tutarda TBM reklam hesabına düşer.

Dijital pazarlama çeşitleri bu şekilde sıralanmaktadır. Birçok pazarlama modeli gibi dijital pazarlamanın da özünde aslında iyi bir strateji ve planlama yatmaktadır. Bu yöntemleri hayal gücünüz ve zekanızla harmanladığınız zaman markanızın değerinin nasıl yükseldiğine siz bile inanamayacaksınız.

Bir yorum bırakın