SEO çalışmalarında karşımıza çıkan sorunlardan bir tanesi de yinelenen içerik sorunudur. Bu sorunun üstesinden gelmek için ise canonical etiketi (canonical url) kullanılmaktadır.
Canonical etiketi SEO çalışmalarında kullanılan ancak varlığından birçoğunun haberi olmadığı bir URL çeşididir. Bu URL çeşidi ismini rel=”canonical” etiketinden alır. Web sitesi dahilindeki kopya içerik yani “Duplicate Content” sorununu çözmek için kullanılmaktadır.
Zamanla web siteniz büyüdükçe benzer sayfalarınızın olma ihtimalide artar. Birkaç tane benzer sayfanız var ve tüm sayfalar için de belirli bir anahtar kelime ile sıralama alıyorsanız, arama motorları trafiği hangi sayfaya göndermesi gerektiği konusunda kararsız kalırlar.
Bu sorunu ortadan kaldırmak için tercih ettiğiniz sayfadaki URL’i Google bildirmek gerekir. Bunun için imdadınıza Canonical URL yetişir.
Canonical URL Nedir?
Canonical URL etiketi, arama motorlarının otoriter görmesini istediğiniz sayfalar için kullanılan bir URL çeşididir. Canonical etiketi aynı zamanda canonical URL ya da rel=canonical olarak da bilinir.
Canonical etiketleri genelde ana sayfayı tanımlamak için kullanılmaktadır. Ancak site içerisinde de aynnı sayfaya çıkan farklı url yapıları olduğu zaman da mutlaka kullanılmalıdır.
Aşağıdaki örneklerde verilen URL yapılarının hepsi anasayfaya çıkar. Burada yapılması gereken arama motorlarının hangi URL’yi otoriter olarak kabul etmesi gerektiğine karar verip rel canonical etiketi kullanmaktır.
- www.siteadi.com
- siteadi.com
- www.siteadi.com/index.html
- http://www.siteadi.com
- http://www.siteadi.com/
- https://www.siteadi.com
Yukarıdaki örneklere baktığımızda sadece ana sayfamız için bile farklı URL adresleri olduğunu görmekteyiz. Ancak bu URL adreslerinin hepsi aynı sayfaya çıkmaktadır. Arama motorları URL’lerin sonunda yer alan “/” işareti dahil olmak üzere bu URL adreslerini farklı olarak algılar.
Arama motoru botları için ise bu durum pek çok sorunu beraberinde getirir. Bu durumda karşılaşılan en büyük sorun ise kopya iiçerik problemidir. Canonical URL etiketi ise bu sorunu çözüme kavuşturmada en büyük yardımcıdır.
Büyük çaplı tüm arama motorları canonical etiketini desteklemektedir. Burada en etkin kullanım yöntemi ise bir sayfanın tüm varyasyonlarının canonical URL’ye yönlendirilmesidir.
Bir web sitesinin birbirine benzeyen farklı URL’lere sahip 10-20 aynı sayfası olabilir. Özellikle e-ticaret sitelerinin bir ürünün farklı varyasyonları için kullandığı sayfaları buna örnek verebiliriz. BU durumda üretilecek çözüm ise tek bir URL belirlemektir. Bunu yapmanın en basite yöntemi ise bu etiketi kullanarak tüm sayfaları asıl URL adresine yönlendirmektir. Şimdi ise bu etiketin nasıl kullanıldığını inceleyelim.
Canonical URL Etiketi Nasıl Kullanılır?
Farz edelim ki web sitenizde birbiri ile aynı iki sayfa var. Yani SEO açısından en büyük sorunlardan bir tanesi olan kopya içerik barındıran bir yapıya sahipsiniz. Bu durumun çözüme kavuşturulmaması ise sıralama kaybı ve algoritma cezası olarak size geri dönebilir.
Şimdi bu sorunu canonical URL etiketi ile nasıl çözeceğimize bakalım:
seosoftware.com.tr/anahtar-kelime-analizi
seosoftware.com.tr/seo/anahtar-kelime-analizi
Yukarıdaki örnek URL adresleri aynı sayfaya çıkmaktadır. Bu durumda bizim canonical etiketi ile bu sorunu çözmemiz gerekir. Burada asıl yönlendirmek istediğimiz sayfa “seosoftware.com.tr/anahtar-kelime-analizi” olsun.
Yönlendirmek istediğimiz sayfayı belirlediğimize göre yapmamız gereken diğer sayfanın yani “seosoftware.com.tr/seo/anahtar-kelime-analizi” sayfasının <head> kısmına;
<link rel=”canonical” href=”seosoftware.com.tr/anahtar-kelime-analizi”> etiketini eklemelisiniz. Yani canonical olmayan sayfadan canonical sayfaya yönlendirme linki göndermelisiniz.
Bu düzeltme sonucunda arama motoru botları “seo/anahtar-kelime-analizi” sayfasına gitse bile diğer URL yapısını dikkate alacaktır.
Canonikleştirme işlemini sıralama sinyallerini iyileştirmek için içerikleriniz hakkında Google’a sinyal gönderme amacıyla kullanabilirsiniz.
Canonical URL Etiketi Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Canonical URL etiketlerini kullanmak oldukça basit bir işlemdir. Ancak bunu yaparken dikkat edilmesi gereken birtakım konular bulunmaktadır.
URL Kullanımı
Google’dan John Mueller, Canonical URL bağlantılarının sade olması gerektiğini vurgulamıştır.
<link rel=”canonical” href=https://seosoftware.com.tr/otoriter-sayfa/” /> yerine,
<link rel=”canonical” href=”/otoriter-sayfa/” /> şeklinde olmalıdır.
URL Yapısında ASCII Karakterler ve Büyük Harfler Kullanmayın
ASCII (Türkçe) karakter kullanımı birçok ciddi sorunu beraberinde getirir. Hem teknik SEO’nuzu güçlendirmek adına hem de canonical URL etiketini sağlıklı kullanmak adına bu karakterleri kullanmamalısınız.
Ayrıca URL yapılarında büyük harf kullanmaktanda mutlaka kaçınmalısınız.
Doğru Domain Uzantısına Yönlendirme Yapın
Web sitenize sonradan SSL aldıysanız, mevcut sayfalarınızda hala SSL olmayan sürümler olabilir. Bu durumda mutlaka yönlendirme yapacağınız sayfa SSL sertifikasına sahip sayfa olmalıdır.
<link rel=”canonical” href=”https://seosoftware.com.tr/yonlendirilen-sayfa/” />
Canonical URL’i Robots.txt ile Engellemeyin
Robots.txt dosyası ile indexlenmesini istemediğimiz sayfaları arama motoru botlarının erişimine kapatabiliyoruz. Ancak bir URL’de canonical etiketi kullanılmışsa bu bağlantıyı robots.txt dosyasında engellemekten kaçının. En yaygın yapılan hatalardan biri de budur.
Canonical URL’ de “noindex” Etiketi Kullanmayın
Caconical url etiketi ile birlikte “noindex” etiketi tavsiye edilen bir kullanım biçimi değildir. Google önceliği “noindex” etiketine vereceğinden dolayı yönlendirilen sayfanın taranmasını da engellemiş olursunuz.
Ayrıca bu URL’lerde 4XX durum kodu kullanmak da aynı sonucu doğurur. Böyle bir işlem yapmaktan da kaçınmalısınız.
Hreflang ile Canonical URL Kullanmaya Dikkat Edin
Eğer birden çok bölgeye hitap eden ve farklı dil seçenekleri olan bir web siteniz varsa, canonical url etiketini hreflang etiketi ile birlikte kullanmalısınız.
Hreflang etiketleri, bir web sayfasının dilini ve coğrafi konumlandırmasını belirlemek için kullanılır.
Bir Sayfada Birden Fazla Canonical Kullanmaktan Sakının
Herhangi bir sayfanızda birden fazla canonical etiketi kullandı iseniz bu durumda Google bunların hiçbirini dikkate almaz.
Tek sayfa tek canonial.
NOT: Rel=canonical etiketi <head> etiketleri arasında kullanılmalıdır. Bazı web site yöneticileri unutuyor olsa gerek bu etiketi <body> etiketleri arasına yazmayı tercih ediyorlar. Bu durumda da etiketin hiçbir etkisi olmayacağını bilmenizde fayda vardır.
Otorier URL Belirlemenin Farklı Yolları:
İçerikleriniz için temel URL belirlemek için birçok farklı yöntem bulunmaktadır. Bunlardan yöntemlerden bazıları şunlardır:
- Tercih edilen alan adını Google Search Console üzerinde belirlemek
- 301 kalıcı yönlendirmeleri kullanmak
- Aynı içerik için tercih edilen URL’leri site haritasında göstermek
- HTTP yapısının başlık kısmında bir canonical yani hedef link belirlemek
- Yönlendirilen canonical linkler için HTTP yerine HTTPS yapısını tercih etmek
Önemli: Yönlendirme sürecinde Google URL kaldırma aracı kullanmamalısınız çünkü bu araçlar bir URL’nin tüm versiyonlarını aramadan kaldıracağı için tüm emekleriniz çöpe gider.