Anahtar kelime analizi, internet kullanıcılarının arama motorlarında yaptıkları sorguları belirleyerek web sitelerinde bulunan içerik, ürün ya da hizmetlere bu sorgularda kullanılan kelimeler ile trafik çekmek amacıyla yapılan araştırma yöntemidir. Anahtar kelime analizinin amacı, nokta atışı doğru arama sorguları ile web sitelerinin hedeflediği alakalı sayfalarına trafik akışını sağlamaktır.
Anahtar kelime analizi yapmak için birçok yöntem kullanabilirsiniz. Bu içerikte sayfalarınızın gerçek anlamda ihtiyacı olan anahtar kelimeleri nasıl belirlemeniz gerektiğine yönelik size bir yol haritası çıkaracağım.
İçerikte anlatılanları uyguladığınız zaman hedeflediğiniz anahtar kelimede yükselmek adına büyük bir adım atmış olacaksınız. Ayrıca belirlediğiniz odak anahtar kelimeleri içeriklerde nasıl kullanacağınızı da somut örneklerle bu içerikte bulacaksınız. Öncelikle anahtar kelime kavramına açıklık getirelim.
Anahtar Kelime Nedir?
Site Anahtar kelime, bir sayfanın içeriğini özetleyen ve içeriğin konusu ile ilgili Google’a sinyal veren kelime veya kelimelerdir. Anahtar kelimeler, arama motoru optimizasyonu yani SEO çalışmalarının başlangıç aşamasıdır diyebiliriz.
Doğru seçilmiş bir anahtar kelime ve bu hedef kelimeye uygun yayınlanmış içerik, daha fazla trafik anlamına gelir.
Kullanıcılar arama motorlarında sorgulama yaparken anahtar kelimeleri kullanırlar. Arama motorları da sonuç sayfalarında kullanıcıların araştırdıkları konulara en uygun içeriği kullanıcıya sunar.
Örnek olarak Google’da “Rize’de gezilecek yerler” araması yaptığım zaman bu kelimelerin kullanıldığı sayfaların sıralandığını aşağıdaki resimde görebilirsiniz.
Anahtar Kelimeler Neden Önemlidir?
Google kullanıcılara iyi deneyimler yaşatmak amacı ile sonuç sayfalarında en alakalı sıralamaları göstermek için sürekli güncellenmektedir.
Google taradığı sayfanın içeriğinin konusunu, sayfa başlığına, alt başlıklara, görsellerde ve içerikteki açıklamalara bakarak anlamaya çalışır. Burada Google’ın içeriğin konusunu anlaması, kullandığınız anahtar kelimelere bağlıdır.
Google’ın sayfanızı sağlıklı taraması için anahtar kelime seçimi ve kullanımı çok önemlidir. O halde sayfalarınızı Google’da üst sıralara çıkarmak için oluşturacağınız içeriklerle ilgili SEO anahtar kelime analizi nasıl yapılır? şimdi buna bakalım.
Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?
Anahtar kelime analizi yapmadan önce sektörünüz ile alakalı hangi yönde araştırma yapmak istediğinizi net şekilde ortaya koymalısınız. Anahtar kelime analizi özellikle beş farklı metrik düşünülerek gerçekleştirilmelidir:
- Sektörünüzün rekabet durumu
- Rakiplerinizin çalışmaları
- Hedefleriniz (Trafik, Satış, Markalaşma)
- Ayrılan bütçe ve zaman
- Sitenizin otorite durumu ve içerik kalitesi
- Adwords İçin anahtar kelime analizi yapılır
- Youtube içerikleri üretirken anahtar kelime analizi yapılır
Anahtar Kelimeler ile İlgili Bilinmesi Gerekenler
Google yayınladığı algoritmalar sıralamaları etkileyen birçok değişikliği hayata geçirmektedir. İçerikteki anahtar kelime yoğunluğu, kelime sayısı gibi eski tarz SEO taktiklerinden çok tamamen içerik kalitesi ve özgünlük kriterleri ön plana çıkan anlayışla hızla güncellenmektedir.
İçerik başlığında ben bu içeriğin konusunu Google’a zaten söylüyorum. İçerikte sürekli anahtar kelimeyi tekrarlamak, sayfanın spama düşme ihtimalini yükselttiğinden dolayı bu yöntemi kullanmamanızı tavsiye ederim.
Yeni çıkan bir şarkıyı üst üste kaç defa zevk alarak dinleyebilirsiniz. Bir, iki, üç, belki dört, sonrasında ilk dinlediğiniz heyecan ve zevki alamazsınız. Google’ın içeriğinizde kullanılan anahtar kelimeyi de sürekli indekslemesi eskisi gibi SEO açısından olumlu değerlendirilmemektedir.
Son zamanlarda Google’ın yapay zekaya ağırlık vermesi ve varlık tabanlı anlamsal arama mantığını kavramaya çalışması neticesinde anahtar kelime belirleme yöntemlerine ek olarak geniş bir bakış açısıyla içeriklerinizi hazırlamalısınız.
Özellikle 2024 yılı ve sonrasında bunun etkisini fazlasıyla yaşayarak hep beraber göreceğiz. İçerik ne kadar özgün ve kaliteli ise sayfanızın SEO uyumluluk derecesi de o kadar iyi yerlere gelecektir. Anahtar kelime analizi yaparken tüm bu gelişmeleri de takip etmenizde fayda vardır.
Anahtar kelime araştırması yaparken belirlediğiniz kelimeleri bir liste haline getirebilirsiniz. Bunun için ms word anahtar kelime ekleme listesi oluşturabilirsiniz. Bu işlemdeki amaç, bu kelimelerin sonradan rekabet araştırmasını yaparak hangi kelimeyi odak anahtar kelime olarak kullanacağınıza karar vermektir.
Anahtar Kelime Analiz Yöntemleri
Kullanıcı Sorgularını Anlamak
İlk sıraya bu başlığı koymamın nedeni kullanıcı sorgularının her sektör için farklı olmasından kaynaklanır.
Öncelikle kendinize şunu sormalısınız: “Hangi kelimeler web siteme değer katar?”
Temizlik ürünleri sattığınız bir işletmeniz olduğunu farz edelim. Stoklarınızda bulunan dezenfektanların satışını artırmaya yönelik SEO çalışması için anahtar kelime analizi yapmaya niyetlendiniz diyelim.
Google’da “dezenfektan” araştırması yapan kullanıcı mı yoksa “dezenfektan fiyatları”, “En uygun dezenfektan”, “dezenfektan ne işe yarar” tarzında arama yapan kullanıcı mı size satış getirir.
Şunu düşünebilirsiniz: “dezenfektan” kelimesinde sayfam üst sıralarda olursa satış rekorları kırarım. Öyle mi olurdu gerçekten?
Kullanıcılar birçok amaçla araştırma yaparlar. Bu araştırmalar bilgi almak, müzik dinlemek vs vs amaçla yapılabilir.
Yukarıda ikinci verdiğim örnekteki sorguların birçoğu satın almaya yönelik ya da satın alma potansiyeli yüksek kullanıcıların yaptığı aramalardır.
İlk sorguda kullanıcı dezenfektanlar ile ilgili araştırma yapıyor olabilir. Mesela zararları, nasıl yapıldığı gibi konuları araştırmak için yazmış olabilir.
Kısaca özetleyecek olursak anahtar kelime belirlerken kendinize karşı biraz acımasız davranmalısınız. Yani aç gözlülük yerine mantıklı ve ileride sitenize büyük katkılar sağlayacak kelimeler seçmelisiniz.
Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler
İçerik optimizasyonu SEO çalışmalarında uzun kuyruklu anahtar kelimeler önemli bir yere sahiptir.
Satın almaya yönelik yukarıda verdiğim arama sorgularında kullanılan sorguların tamamı iki ve fazla kelimeyi barındıran bu yapıdaki kelimelerden oluşur.
Kuyruksuz anahtar kelimelere oranla daha az arama hacmine sahip olsalar da bu kelimelerin dönüşüm oranı çok yüksektir. Sebebi ise kelime sayısının artması ile arama amacının netleşmesidir.
Bu sayede uzun kuyruklu arama gerçekleştiren kullanıcılara amaca yönelik arama sonuçları göstermek mümkün olur.
Pastanın büyük dilimini bu kelimeler oluştursa da rekabetin en kızıştığı nokta %30’luk dilimdir. İşte bu yüzden burada açgözlü olmamak gerekir.
Alt konularda yani niş konularda bu kelimeler ile kullanıcıya direkt ulaşmanız daha kolaydır. Eğer bu şekilde sitenize gelen kullanıcılara da güzel bir deneyim yaşatırsanız zamanla siz istemeseniz dahi %30’luk dilime girmiş olursunuz. Yani rakiplerinizin canla başla savaştığı bu kelimelerde sıralanmış olursunuz.
Siz de ürün sayfalarınızda ve meta açıklamalarınızda yaptığınız SEO çalışmalarına bu yönde zenginlik katmalı ve kuyruklu anahtar kelimelere mutlaka yer vermelisiniz.
İpucu#: Bir diğer önemli konu power kelimelere (En iyi-en çok-en ucuz) odaklanın. Kullanacağınız uzun kuyruklu anahtar kelimelerde power kelimelerin önemi çok fazla olacaktır.
Sözlükler
Sözlük siteleri içeriklerinde keşfedilmemiş birçok anahtar kelime barındırır. Türkiye’de en çok bilinen sözlük platformu Ekşisözlük olduğundan dolayı örneklerimizi bu platform üzerinden vereceğiz.
Tek bir örnekle Ekşisözlük’ten nasıl anahtar kelime belirleyeceğinizi göstereceğim. Ekşisözlük’te kullanılan konu başlıkları kullanıcıların arama motorlarında arattığı birçok anahtar kelimelerden oluşur.
Farz edelim ki “tespih” satan bir web sayfanız var ve rakiplerinizin gözden kaçırdığı, arama potansiyeli olan ya da ürün açıklamalarınızda dikkat çekme amacıyla kullanabileceğiniz etkili anahtar kelimeler bulmak istiyorsunuz. Bunun için Ekşisözlük’te “tespih” sorgusu ile arama yaptığımızda bakalım karşımıza ne çıkmış.
“tespihte hata olmaz” ne kadar dikkat çekici bir anahtar kelime. Belki de sloganınız bu olabilir ne dersiniz. Ürün açıklamanızda da ben bu anahtar kelimeyi kullanabilirsiniz.
İçeriklerinizle bağlantılı birçok anahtar kelimeyi sadece Ekşisözlük’ten değil değil Wikipedia gibi platformlarda da bulabilirsiniz.
Rakip Anahtar Kelime Analizi
Geldik anahtar kelime analizi ve SEO çalışmalarının olmazsa olmaz yöntemine. Rakibinizi ne kadar iyi tanırsanız yapacağınız çalışmalarda elde edeceğiniz başarı da o kadar iyi olur.
Sektörünüzdeki rakiplerinizin içeriklerini inceleyerek rakiplerin kullandığı anahtar kelimeleri bir liste halinde belirlemenizde fayda vardır. Çünkü halihazırda SEO çalışması yapılmış içerikler size birçok konuda fikir verecektir.
Bunun için hedef kelimenizi Google’da aratın. Bu aramadan sonra ilk sayfada çıkan rakiplerin sayfalarını yan sekmeniz de tek tek açın. Çoğu rehberde ilk üç rakip sitenin incelenmesi tavsiye edilir ancak biz farklı bir yol izleyeceğiz.
Rakiplerinizin sayfa başlıklarının hepsini bir liste yapın. Bunun nedeni benzer başlıklar kullanmaktan kaçınarak, daha dikkat çekici başlıklar oluşturmaktır.
Meta açıklamalarında hangi kelimeler geçmiş bunları da belirleyin. Sonra ilk üç rakip haricinde olan sayfaları kapatabilirsiniz. Rakiplerinizin içeriklerinde kullandıkları kelimeleri, alt başlıkları hepsini not edin.
Bu sayede elinizde birçok anahtar kelime olacak. İçeriklerde bu kelimeleri kullanarak rakiple durumu eşitlemeli, sonrada rakiplerin gözden kaçırdığı kelimeleri de kullanarak rakiplerin önüne geçmeyi amaçlamalısınız.
Eğer e-ticaret yapıyorsanız rakip siteler ile ilgili aşağıda anahtar kelime araştırmasına örnek iki adet resim paylaştım. Bu resimlerdeki örnek rakibimiz e-ticaret devi Amazon olsun. Önce resimleri bir inceleyelim.
Amazonda arama kısmında satmak istediğiniz ürünü yazmaya başlarken otomatik olarak birtakım ürün önerileri çıkar. Bu öneriler o ürün için kullanılmış kelimelerden oluşur. Yani rakibin ürünler için kullandığı kelimeler bu listede çıkar. Aynı işlemi kategori yapınız için de uygulayabilirsiniz. Rakibinizin ana ve alt kategorilerde hangi kelimeleri nasıl kullandığına dikkat edin.
Sıralamalarda üst sıralara çıkmış rakipleri analiz etmeniz sebebi bu rakiplerin zaten SEO çalışması yapmış olmasıdır.
Rakiplerin Trafik Aldığı Kelimeleri Belirleyin: Sektörünüzde yer alan rakipleriniz, sıralama elde etmek istediğiniz kelimelerden çok fazla trafik çekiyor olabilirler. Bu durumda anahtar kelime analizi yaparak rakipleriniz en çok trafik aldığı anahtar kelimeleri belirlemelisiniz. Semrush ve Ahrefs gibi araçlar sayesinde de bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
Anahtar Kelime Araştırma Araçları
Buraya kadar önünüzde kelime listesi oluştu ancak henüz bitmedi, rakiplerin gözden kaçırmış olabileceği ve aranma potansiyeli olan kelimeleri belirleyebileceğiniz birçok araç bulunmaktadır.
Bu araçlardan ücretli olanların yanında bir kısmı ücretsiz kullanılabilir. Fikir vermesi açısından ücretsiz şekilde anahtar kelime önerileri sunan keyword tool aracında araştırma yapalım. Sorgulayacağımız kelime “korona” olsun. Aşağıda sonuç sayfasında korona ile ilgili aranma potansiyeli olan bir çok kelime çıktığını görebilirsiniz. Bu kelimelerin rekabet oranını bu araç üzerinden analiz etmek için ücretli sürümünü kullanmalısınız.
Anahtar kelime analizi yapabileceğiniz bazı anahtar kelime araştırma araçları da şunlardır:
- https://ubersuggest.io/
- https://answerthpublic.com/
- https://www.semrush.com/
- https://www.ahrefs.com/
İpucu: E-ticaret yapıyorsanız ya da herhangi bir ürünün tanıtımını yaptığınız blog sayfanız varsa, marka aramalarına yönelik araştırmalar yapmalısınız. Kullanıcıların merak edeceği marka aramaları kullanarak daha fazla trafik alabilirsiniz. Örneğin “Phılıps saç traş makinesi” gibi.
Google Arama Sonuçları
İçerik yazmayı planladığınız bir konu ile ilgili Google, arama sırasında birtakım anahtar kelime tavsiyelerinde bulunur. Aşağıda paylaştığım görselde Google arama kısmına “anahtar kelime” yazdığımda önerilerde daha önce kullanıcılar tarafından aratılmış olan kelimeleri bana gösterdiğini göreceksiniz.
Ayrıca Google arama sonucunda sıraladığı sayfaların en altında da aynı şekilde benzer aramalarda kullanılan kelimeleri gösterir. Aşağıdaki görsel de Google’ın “anahtar kelime” arama sonucunda sayfanın en altında gördüğünüz gibi önerileri bulunmaktadır.
6.Google Keyword Planner
Bu aşamaya kadar yukarıdaki anahtar kelime analiz yöntemlerini kullanarak bir kelime listesi oluşturmuş olmanız gerekir. Peki elinizde bulunan listenin tamamını içerikleriniz de kullanacak mısınız? Tabi ki fayda sağlamayacak olanları eledikten sonra kalan anahtar kelimeler üzerinde çalışmalarınızı yapmalısınız. Bu çalışmaları Google Keyword Planner (Anahtar Kelime Planlayıcı) aracı ile yapacağız.
Aslında reklam hizmetleri için kullanılan bir platform olsa da, anahtar kelimelerin aranma hacmi, tıklanma oranları gibi birçok ipucu vermektedir.
Bu aracı kullanabilmek için Google Ads hesabı oluşturmalısınız. Google Keyword Planner’i kullanmak amacı ile etkin bir kampanya yürütmek zorunda değilsiniz. Ancak, bir Google Adwords hesabını tam şekilde ayarlamanız gerekir. Ayrıca aktif bir kampanyanız yoksa kelimelerin aranma hacimlerini eksiksiz bir şekilde öğrenemezsiniz.
Şimdi örnek bir sorgu yapalım. Bunun için öncelikle Keyword Planner sayfasını açın. Açtıktan sonra “Anahtar kelime fikirleri” menüsünü tıklayarak arama kısmına anahtar kelimenizi yazın ve “sonuçları göster” butonuna tıklayın.
Aşağıda Google Keyword Planner “anahtar kelime” araması sonucunda Gooogle’ın bana benzer anahtar kelime ve rekabet oranları gibi bir çok bilgiyi sunduğu görsel bulunmaktadır. Bu sorgu sayesinde anahtar kelimelerin aranma hacimleri ve rekabet durumu hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.
Siz de elinizde oluşturduğunuz kelime listesini google keyword planner üzerinden sorgulayarak içeriğinize uygun olanları seçmelisiniz.
İpucu: İlk etapta rekabet edecek donanıma sahip değilseniz, anahtar kelimelerde rekabet oranı yüksek ve tıklanma sayısı çok olan anahtar kelimelere odaklanmak yerine rakiplerinizin gözden kaçırdığı rekabet oranı orta-düşük seviyedeki anahtar kelimeleri belirleyerek sayfanızın hedeflenen bu kelimelerde ilk sıralarda olma ihtimalini fazlasıyla artırmış olursunuz.
Bu şekilde gelen trafiği içeriklerinizde oluşturacağınız bağlantılar ile rekabet oranı yüksek asıl içeriğinize yönlendirerek sıralamalarda yükselme şansınızı kat kat artırabilirsiniz.
Web Sitenizin Trafik Aldığı Kelimeler
Google Seach Console hesabınızda hangi kelimelerde sıralandığınızı ve ne kadar tıklama aldığınızı izleyerek iyileştirme yapılması gereken sayfalarınıza yoğunlaşabilirsiniz. Ayrıca içeriklerinizde kullanmadığınız ancak sıralamalarda gösterilen kelimeleri de keşfedebilirsiniz.
Bunun için Search Console hesabınızı açarak “performans” sekmesini tıklayarak altta çıkan menüde hangi kelimelerde gösterim aldığınız, ortalama konumunuz ve tıklama oranınızı analiz ederek yeni anahtar kelimeler belirleyebilirsiniz.
Bu yöntemle ayrıca hangi içeriklerinizin iyileştirilmesi gerektiği konusunda da fikir sahibi olabilirsiniz.
Eğer wordpress tabanlı bir web siteniz varsa SEO eklentisi Rank Math SEO üzerinde bulunan Search Console menüsünde de bu anlattıklarımı analiz edebilirsiniz.
Şimdi belirlediğiniz anahtar kelimeleri web sitenizde nasıl kullanmanız gerektiğine bakalım.
Odak Anahtar Kelime Nedir? Nasıl Kullanılır?
Yukarıda anlatılan yöntemler sonucunda sıralanmak istediğiniz anahtar kelimeyi belirlediniz. Sıralanmak istediğiniz asıl kelimeye aynı zamanda odak anahtar kelime denir.
Odak anahtar kelime içerikte nereye yazılmalı? diye merak ediyorsanız bunun için aşağıdaki örnekler size fazlasıyla yeterli olacaktır.
Odak anahtar kelimenizi içeriğinizde nasıl kullanacağınızı örneklerle görelim. İçeriğiniz için odaklandığınız anahtar kelime “Uzmanından SEO” olsun. Haydi başlayalım!
Sayfa Başlığında
Başlıklar ile ilgili bir konuda kafa karışıklığını gidermek istiyorum. SEO başlığı ile içerik başlığı aynı olabileceği gibi farklı da olabilir.
Sayfa başlığı kullanıcı odaklı, SEO başlığı Google odaklı olmalıdır. Biz her iki başlık türünü de optimize edeceğiz. Burada kafanız karışmasın. Bazı içeriklerde SEO başlığı ile yazı başlığının farklı olmasının nedeni tamamen görsellik ve kullanıcı dikkatini çekmeye yönelik olduğu içindir.
Yani Arama sonuçlarında çok uzun başlıkların tamamı görünmez. Zaten Google bu başlıklardan hoşlanmaz.
Aşağıdaki görselde (wordpress ile hazırlanmıştır) sayfanın başlığını kullanıcı odaklı olacak dikkat çekici şekilde hazırladık.
Odaklandığınız kelimeyi yazı başlığında mutlaka kullanıyoruz. Özellikle de başlığın ilk kelimelerinde kullanmaya dikkat ediyoruz.
Aşağıdaki ikinci görselde ise Google arama sonuçlarında çıkacak olan SEO başlığını belirledik. (WordPress Yoast SEO İle Odak Kelimenizi Pratik Bir Şekilde Yazı Başlığına Ekleyebilirsiniz)
SEO başlığında da mutlaka hedeflediğimiz kelimeyi kullanıyoruz.
Meta Açıklamasında
Arama sonuçlarında başlık altında kalan ve içeriğin özeti konumundaki açıklama kısmına meta description yani meta açıklama denir.
Belirlediğimiz kelimeyi meta açıklama kısmında açıklamanın baş tarafında kullanmaya özen gösteriyoruz. Meta açıklamamız kullanıcının arama amacına uygun cevaplar verebildiği sürece başarılı sonuçları olur. Aşağıda ki resimde örnek meta açıklamamızı da yazdık.
Sayfa URL’sinde
İçeriğimizi yayınladığımızda mutlaka bir URL bağlantısı olacaktır. URL kısmında hedef kelimeyi kullanmamız SEO açısından sayfamızın puanını artıracaktır. Örneğin sayfa URL’si şu şekilde olmalıdır:
https://siteadi.com/uzmanindan-seo
WordPress altyapısı kullanıyorsanız sayfa URL sini düzenlemek için admin paneli>yazılar menüsünden urlsini değiştirmek istediğiniz yazınızı açın. Daha sonra aşağıdaki görseldeki gibi sayfa başlık kısmına tıklayın ve sağ tarafta bulunan düzenle butonuna tıklayın.
Aşağıdaki ikinci resimde olduğu gibi odak anahtar kelimeler ile URL’yi düzenleyip kaydediyoruz.
Not: URL kısmında domainde olduğu gibi türkçe karakterler kullanılmaz. Hatta içerikleriniz haricinde dosya ve resim isimlerinde de kullanmamanızı öneririm.
İçerik Oluştururken
Özellikle ilk paragrafta olmak üzere aşırıya kaçmadan benzer kelimelerle destekleyecek şekilde yazı içeriğinde kullanmalıyız.
Baclinkler ve Site İçi Linklerde
Sayfamıza dışarıdan ve site içinden aldığımız linkleri yükselmek istediğimiz odak kelime ile yapılandırmalıyız. Bu şekilde Google’ı sayfanın ne ile alakalı olduğunu anlaması konusunda yönlendirmiş oluyoruz.