Dubai’ye satış yapmak istiyorum diyen tüccarların sayısı her geçen gün artıyor. Zira dünyanın refah seviyesi en yüksek ülkelerinden birisi olan Dubai; aynı zamanda ciddi bir turizm hacmine sahip olması sebebi ile sürekli ithal mallara ihtiyaç duyuyor. Avrupa ülkelerinin neredeyse tamamında fazla ticari hacmi bulunan Dubai’ye ihracat nasıl yapılır? Sorusuna cevap arayalım.
Öncelikle ihracat yapabilmek için, hedef ülkede bir pazara sahip olmamız gerektiğinin altını çizmeliyiz. Ürünlerin bu ülkelerde satılabilmesi için ya doğrudan bir yerleşik pazarlama ekibine sahip olmalı ya da burada faaliyet gösteren aracılara ulaşabilmelidir.
Elbette yerleşik bir pazarlama şirketi kurmak oldukça yüksek maliyetli bir girişim olacaktır. Bu ülkelerde yaşam standartları, bizim ülkemize göre çok yüksek olduğundan, burada bir yatırım yapmak, uzun vadeli getiri olan bir iş olsa da ilk yatırım maliyetleri korkunç olabilir.
Bir aracı ile çalışmak için ise yine belli komisyonlar ödemek kaydıyla birlikte, bu aracılara erişmeniz gerekir.
Pekiyi ne yapabiliriz? Dubai’de bir Pazar hacmi elde edebilmenin bir yolu yok mudur?
Dijital Pazarlama ile İhracat
Dubai’ye ihracat için dijital kanalları kullanmak; seçebileceğiniz en etkili yöntemdir. Fiziksel pazarlamanın oldukça ilerisinde sonuçlar elde edebilmenin yanı sıra, bu pazarlama yöntemlerinin çok altında maliyetlerle sonuca ulaşabilirsiniz.
Dijital pazarlama; dijital medya araçlarını kullanarak hedef ülkedeki pazara hakim olma çalışmalarının bütünüdür. Burada internet tabanlı pazarlama araçlarını kullanarak pazara ulaşabiliyorsunuz. Elbette bunun için Dubai’de olmanız gerekmiyor ve bu ülkede herhangi bir yatırım yapmanız gerekmiyor. Bu da, dünyanın herhangi bir ülkesindeyken bu ülkeye satış yapabilmeniz anlamına geliyor.
Dijital pazarlama ile aracı kurumsal işletmelere erişebileceğiniz gibi; mikro pazarlama yaparak, tekil veya düşük hacimli satışlarınızı doğrudan yapabilirsiniz. Bunun için büyük gümrükleme maliyetleri gerekmediği gibi, sürüme bağlı olarak toptan satışın çok yakınında satış hacimleri de elde edilebilir.
Dubai’ye Mikro İhracat Nasıl Yapılır?
Mikro ihracat tanımı içerisine, ağır tonajlı ve miktarlı olmayan tüm yurt dışına satış operasyonları girer. Geçmişte mikro ihracat çok yaygın bir satış yöntemi değilken, günümüzde bu operasyonlar yaygın biçimde yapılır. Bunun sebebi; hedef ülkedeki alıcıların ürünlere online kanallarda kolayca ulaşabiliyor olmasıdır.
Tabii alıcıların ürünlere ulaşabilmesi için kendi dillerinde yayın yapan satış platformlarına da erişebiliyor olmaları gerekir. Aksi halde ürün satışa online olarak sunulmuş olsa dahi, alıcının ikinci bir dilli bilme olasılığına bağlı olarak satış yapılabilir.
Dubai; Arapça konuşulan bir ülkedir. Dolayısıyla burada faaliyet gösteren yerel işletmelere ve yerel halka satış yapabilmek için Arapça pazarlama araçlarını kullanıyor olmanız gerekir. Bu araçları geliştirdikten sonra Dubai’ye kolayca satış yapabilir hale geleceksiniz.
Dubai’ye Nasıl ürün Satarım?
Dubai’ye ürün satmak için birkaç farklı prosesi tercih edebilirsiniz. Yukarıda belirttiğimiz gibi bir tek ürünü dahi ihraç edebileceğiniz mikro ihracat bir yöntemken, geleneksel toptan ihracat da tercih edebiliyorsunuz. Ancak girizgahta belirttiğimiz şekilde u ülkelere satış yapabilmeniz için öncelikle sağlıklı çalışan pazarlama araçlarına sahip olmanız gerekiyor.
Online kanalları kullanarak yapacağınız pazarlama operasyonlarında, sahip olmanız gereken başlıca araçlar;
- İnternet sitesi,
- Sosyal Medya Platformlarındaki hesaplar,
- Video platformlarındaki tanıtım videoları,
- Kurumsal sosyal ağlardaki hesaplar,
- Global ve yerel basın yayın ortamlarındaki yayınlar olarak sıralanabilir.
Bu araçların tamamının efektif biçimde kullanılması; geleneksel pazarlamada harcanacak maliyetinde çok altında gerçekleşir. Çünkü pazara fiziksel olarak erişmeniz gerekmediği gibi, satış hacminiz beklentilerinizin çok ilerisindeki değerlere ulaşabilir.
Bu sayede dijital pazarlama için sahip olacağınız araçların fayda maliyet grafikleri oldukça marjinal uçlara sahip olacaktır.
Dubai’ye En Çok Hangi Ürünleri Gönderiyoruz?
Dubai, Arap Yarım Adası içerisinde yer alan 7 emirlikten birinin adıdır. 1968 yılına kadar İngiliz sömürgesi altında olan bu bölge, 1969 yılında kendi bağımsızlığını kazanmıştır ve kendine ait hukuk kuralları ile yönetilmektedir.
Bu durum ülke ekonomisi ve dış ticaret için de bu şekildedir.
Ekonomisi hızla gelişen emirliklerden olan Dubai, Türkiye’nin Irak’tan sonra en çok ihracat yaptığı ülke olma özelliğine sahiptir. Türkiye – Dubai ihracatları daha çok Türkiye’nin yararına olacak şekilde düzenlenmiştir. Ekonomisi hızlı bir şekilde gelişen emirliklerden olan Dubai çok fazla turist çektiği için gıda ihracatları diğer ürünlere göre daha ön plana çıkmaktadır.
Tarımda Dünya’nın en öncü ülkeleri arasında yer alan ülkemizden Dubai’ye bu nedenle daha çok tarımsal, gıda vb. alanlarda ihracat yapılmaktadır.
Türkiye’den Dubai’ye en çok ihraç edilen ürünler şu şekildedir:
- Taze veya soğutulmuş su ürünleri (levrek, alabalık, çipura gibi)
- Değerli taşlar
- Elektrikli ev aletleri
- Tekstil
- İnci, hurma
- Meyve ve sebze
- Hayvansal ürünler
- Türk kahvesi
- Canlı hayvan
- Helal kozmetik ürünler
- Altın, alüminyum
- Ham petrol, doğal gaz, rafine edilmiş petrol
- Mineral ve kimyasallar
- Helikopter, uçaklar, uzay araçları
- İşlenmiş ve inşaata elverişli olan taşlar
- Dokunmuş halılar
- Mobilyalar ve mobilya parçaları
- Alaşımsız çelikten profiller ya da demir
- Dağıtım tabloları, konsollar, elektrik kontrol, panolar
Dubai’ye İhracatı Yasak Olan Ürünler Nelerdir?
Dubai’ye ihracatı yasak olan ürünler nelerdir, diye baktığımızda ilk olarak en çok bu ülkenin başlıca ihraç aldığı ürünlere dikkat çekelim.
İhraç edilen başlıca ürünler sektörler itibarıyla; hidrokarbon, mücevherat, metaller, plastikler, elektrik ve elektronik ürünler, makinalar, ve motorlu taşıtlardır.
Bu sektörlere ait birçok farklı ürün Dubai’ye dışarıdan ticaret yolu ile gelmektedir.
Dubai’ye ihracatı yasak olan bazı ürünler şu şekildedir:
- Tütün ürünleri
- Uyuşturucu madde
- Silah ve ateşli silahlar
- Afyon
- Haşhaş kellesi
- Orman ağacı tohumları
gibi genel anlamda birçok ülkede de yasaklı olan ürünlerin Dubai’ye de girişi yasalar ile engellemiştir.
Dubai İhracatı Kısıtlı Ürünler Nelerdir?
Dubai ihracatı kısıtlı ürünler nelerdir, diye baktığımızda bazı ürünlerin bu ülkeye girişine kontrollü davranıldığı görülür.
Bu kontrol noktaları gümrük girişleri aracılığı ile sağlanmaktadır. Ülkede ihracatı kısıtlı olan ürünlerin ülkeye girişi birtakım izinler ile sağlandığından gerekli evrakların kontrolleri titizlik ile yapılmaktadır.
Türkiye ile Dubai Arasında İhracat Durumu Nedir?
7 emirlikten biri olan ve hızlı bir gelişme gösteren Dubai birçok ülke ile ithalat – ihracat yapmaktadır.
Dubai’ye açılan Türk Ticaret Merkezi mücevher sektöründe ihracatlar yaptığından Türkiye – Dubai arasındaki ihracatı güçlendirmiştir.
2008 ve 2012 yıllarında Türkiye’nin Dubai ile yapmış olduğu ihracat normal seyrin dışında bir artış göstermiştir.
2008 yılında Türkiye ve Dubai arasında inşaat demiri ihracatı söz konusu olduğundan, 2012 yılında ise altın ihracatı söz konusu olduğundan dolayı anormal bir şekilde yıllık ihracat milyarlarca artış göstermiştir.
2005 yılında Dubai’ye ürün satmaya başlamış olan Türkiye 2015 yılına kadar toplam 42,52 milyarlık ihracat yapmıştır.
Türkiye Dubai’den fazla bir ürün ithal etmediğinden Türkiye’nin bu ticaretten daha fazla yarar sağladığı söylenebilir.
Başlıca ihracat Kalemleri:
- Mücevher
- Plastik
- Elektrik
- Ham petrol
- Hidrokarbon ürünleri
- Elektronik ürünler
- Makineler
- Motorlu araçlar
Başlıca İthalat Kalemleri:
- İşlenmemiş ya da yarı işlenmiş altın
- Kıymetli taşlar
- Mücevherler
- Makineler
- Elektrik
- Elektronik ürünler
- Motorlu araçlar
- Hava araçları
- Araç yedek parçaları
- Petrolden elde edilen birtakım ürünler
- Hazır giyim eşyaları
- Demir ve çelik ürünleri
- Plastik ürünler
Karma Ekonomik Komisyonu Toplantısı (KEK) : Türkiye ile Dubai’nin de dahil olduğu Birleşik Arap Emirlikleri / BAE Karma Ekonomik Komisyonu 6 – 7 Şubat 2017 gününde Ankara’da 9. Dönem toplantısı gerçekleştirmiştir.
KEK Eş başkanlarımız Hazine ve Maliye Bakını Berat Albayrak ile Birleşik Arap Emirlikleri / BAE Ekonomi Bakanı Sultan bin Said Al Mansoori‘nin katılımları ile gerçekleştirilmiştir.
Dubai’de müşteri nasıl bulunur?
Günümüzde tüketiciler ve kurumsal alıcılar, ihtiyaçlarını online kanallar üzerinden tedarik etmektedir. Bu kapsamda, herhangi bir alıcı bir ihtiyacı olduğunda, Google araması yapacak ve karşısına çıkacak sonuçlara odaklanacaktır.
Diyelim Dubai’de yaşayan birisinin zeytinyağı ürününe ihtiyacı var. Dubai bunun üretiminin yapıldığı bir ülke değil. Dolayısıyla bu ürünün uluslar arası araması yapılacaktır. İtalya ve Yunanistan gibi ülkelerin siteleri, sizin kuracağınız Arapça sitenin önünde yer almıyorsa, yani siz dijital pazarlama etkinliklerinizi doğru ve yeterli yaptıysanız, bu aramayı yapan kişi ya da kuruluş saniyeler içerisinde size ulaşacaktır.
Dikkat edin, siz alıcıya ulaşmıyorsunuz, alıcı size ulaşıyor. Dijital pazarlamanın en önemli avantajı, tam da buradadır.
Dubai’ye e-ihracat nasıl yapılır?
Dubai’ye e-ihracat farklı biçimlerde yapılabilir. Dilerseniz bir online satış platformu kurarak, mikro e-ihracat yapabilir veya katalog bir site oluşturup, sadece katalog bilgi vererek satışları birebir yapabiliriniz. Her iki şekilde de, öncelik müşterinin size ulaşmasıdır. Kontağı sağladıktan sonra, bürokratik süreçleri tamamlayıp, kolayca sonuca ulaşabilirsiniz.
İhracat, Türkiye’de kamusal olarak desteklenen bir etkinlik olduğundan, çoğunlukla ürünlerin ülkeden çıkarken sıkıntılı süreçlere tabi olmadığı söylenebilir. Bu nedenle ciddi hacimlere ulaşacağınız ihracat faaliyetleri; sorunsuz süreçler olarak ciddi gelirler elde etmenizi sağlayacaktır.
Dubai’ye ihracat yapabilmek için dijital pazarlama araçları
Dubai’ye ihracat için sahip olmanız gereken araçlardan kısaca bahsetmiştik. Şimdi konuyu biraz daha detaylandıralım. Öncelikle hangi araçları kullanacağımızdan bahsedelim.
- Web siteleri (e-ticaret, e-ihracat altyapıları)
- SEO (Arama motoru optimizasyonu)
- Sosyal Medya Platformları
- Video Paylaşım Platformları
- Online Basın Yayın Araçları
- Forum ve bloglar
- İnternet reklamları
Şeklinde sıraladığımız araçların kullanımı, dijital pazarlama için birer gereksinimdir. Bu araçların en başında elbette bir web sitesine sahip olmak gelecektir.
Web Sitenizi Kurun
Dubai’ye satış yapabilmek için, bir web sitesi kurma işine giriştiğinizde bu sitenin, Türkçe olamayacağını unutmayın. Sitenizin uluslar arası dil olan İngilizce veya elbette bu ülkenin dili olan Arapça dilinde yayın yapabilmesi gerekir. Hatta sitenizin sadece Arapça olması dahi mümkün olabilir.
Sitenizin ürün ihracatına yönelik bilgiler içeriyor olmasını sağlayın.
Bu sayede bu sitenin hedefinin Dubai olduğu ve ihracat yapan bir firmaya ait olduğunu ilk izlenim esnasında kullanıcıya aktarabilirsiniz. Kimi siteler inşa edilirken, ne maksatla kurulduğunun anlaşılması pazarlamada yapılan yaygın bir hatadır. Gerek içerik, gerekse görsel bakımından sitenin ürün satma maksadının açıkça ifade edilmesi gerekir.
Bunun yanında elbette kullanıcı dostu bir site kurmanız gerekecektir. Sitenizin kullanıcıyı zorlamayan, aradığına kolayca ulaşabileceği bir site olması hayatı öneme sahiptir.
Elbette tüm bunların yanında, sitenizin Google arama motorunda arama sonuçlarında baş sıralarda yer almasını sağlamak en önemli önceliğiniz olacaktır.
SEO Yapın
SEO (Search Engine Optimization); yapılan aramalarda kullanılan kelimelerle sitenizin eşleştirilerek, arama sonuçlarında kullanıcılara öncelikle listelenmesini saplayan uygulamadır. Bu esasında tek bir uygulama olmayıp, birçok işlem bileşenini kapsar. Arapça SEO ile Dubai’ye ihracat yapmak; tercih edebileceğiniz en etkili yöntemdir.
Arama motorlarında yapılan aramalarda listelenmek herhangi bir ücrete tabi değildir. Yani SEO hizmeti aldığınızda, sınırsız sayıda sorguda ilk sıralarda görüntülenebilir ve milyonlarca kişiye ulaşabilirsiniz. Her ne kadar Dubai, çok yüksek nüfusun söz konusu olmadığı bir ülke olsa da, ticaret hacmi nedeniyle burada ciddi bir rekabet söz konusudur ve SEO yapılması çok önemlidir.
Sosyal Medyayı Kullanın
Sosyal medya; dünyadaki tüm ülkelerde, hemen her kullanıcının aktif şekilde kullandığı dijital medya ortamlarıdır. Buradaki etkinlikleriniz, gerek toptan, gerekse mikro ihracat için marka bilinirliği yaratmak ve müşteri ilişkileri faaliyetlerinde bulunmak için son derece etkilidir. Ayrıca burada marka bilinirliği çalışmaları da yapabilirsiniz.
Video Pazarlama Yapın
Video Pazarlama; mevcut koşullarda dünyadaki SEO ile birlikte en etkili pazarlama aracıdır. Tüketiciler ve tabii ki kurumsal alıcılar video ile tanıtılan ürünlerin alım faaliyetleri noktasında daha isteklidir ki, Youtube, dünyanın en çok kullanılan sitesi olduğuna göre, burada aktif olmanın ticari faydası da yadsınamaz.
Basın-Yayın Mecralarını Kullanın
Basın ve yayın mecraları olarak tanımladığımız araçlar; online gazeteler, dergiler, haber portalları, dikey ve mikro bloglar olarak sınıflandırılabilir. Dubai’ye ihracat söz konusu olduğuna göre, buradaki etkinlikler için bu ülkeyi hedef alan basın yayın kuruluşlarını kullanabilir ve ihracat faaliyetlerinizi geliştirebilirsiniz. Buradaki etkinlikler, aynı zamanda SEO efekti de sağlayacaktır.
İnternet Reklamları
SEO ve diğer araçları kullanmanız halinde, her ne kadar fazla gereksinim duymayacak olsanız da, internet reklamları bir pazarlama alternatifi olarak sayılabilir. Burada tıklama başı belli bir bedel ödeyerek arama motorlarında ön sıralarda yer alabilirsiniz. Ancak SEO aynı amaca hizmet ediyor olduğundan ve bunun çok altında maliyetleri olduğundan, reklam yerine bu aracı tercih etmeniz daha faydalı olacaktır. Bunun yanında elbette belli sitelere resimli veya videolu reklamlar vererek satış geliştirebilirsiniz.
Sonuç olarak Dubai’ye ihracat; aslında günümüz koşullarında sadece belli bir miktar maliyeti göze almak ve harekete geçmek kadar kolaydır. Bu ülkeye satışı yapılabilecek binlerce ürün kalemi ülkemizde üretilmekte olduğundan, ülkemizdeki kaynakların etkin biçimde kullanılması anlamına da gelene bu faaliyetler, kamusal otoriteler tarafından desteklenir.
Yalnız, Dubai’ye ihracat yapmak için dijital pazarlama uzmanı seçerken dikkatli olmanız gerektiğini unutmayınız. Uluslar arası pazarlama, uluslar arası dijital pazarlama ve ihracat SEO uygulamaları gibi işlemler özel uzmanlık alanlarıdır ve herhangi bir kişi veya ekip tarafından efektif biçimde yürütülemez. Size bu alanda yetkinliği bulunan firmalarca verilecek hizmet, başarılı sonuçlar elde etmeniz için yeterli olacaktır. Dilerseniz, firmamızın bu alandaki yetkinliğine güvenebilir, uygun maliyetlerle ciddi satış hacimlerine erişebilirsiniz.
Firmamız, uzun zamandır uluslar arası pazarlama alanında faaliyet göstermekte ve müşterilerine uzak ülkelerde satış imkanı oluşturmaktadır. Arap pazarında, Dubai ve diğer ülkelerle olan operasyonlarımız ve bu alandaki diğer hizmetlerimiz hakkında daha detaylı bilgi almak için bize ulaşabilirsiniz. Sizin için doğrudan ihracat değil, ihracat pazarlaması yaparak, kendi operasyonlarınızı sunabileceğiniz geniş pazarlara ulaşmanızı sağlayabiliriz.
Bizim için Dubai’ye ihracat; milli bir meseledir ve bu konuya önem veriyoruz. Sizin de satışlarınızı arttırarak, hem size, hem kendimize hem de ülkemize faydalı olmak fikri ile nitelikli hizmetler sunmak için hizmetinizdeyiz.